Title: Rozvoj tvořivosti žáka v hodinách matematiky
Other Titles: The Development of Pupils´ Creativity in Mathematics Lessons
Authors: Hrabětová, Regina
Advisor: Coufalová, Jana
Issue Date: 2016
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/23721
Keywords: slovní úloha;řešitelské strategie;žáci základní školy;rozvoj tvořivého myšlení žáka
Keywords in different language: word problem;problem-solving strategies;primary school pupils;development of creative thinking
Abstract: Dizertační práce se zabývá procesem rozvoje tvořivého myšlení žáků, analýzou žákovských strategií a srovnáním řešitelských strategií žáků. Nejdříve jsou vymezeny některé pojmy, které patří mezi teoretická východiska práce, tj. matematická východiska (relace, množiny, binární relace, ekvivalence, grupy a okruhy), tvořivost (podstata tvořivosti, tvořivé vyučování) a strategie řešení (problém, strategie řešení problému). Jsou uvedeny vybrané zahraniční i tuzemské výzkumy týkající se problematiky rozvoje tvořivosti. Metodologie práce je založena na didaktické analýze slovních úloh. Zjišťuje, zda jsou žáci schopni najít různé způsoby řešení problému a jaké strategie při tom použijí. Cílovou skupinu tvořili žáci 4. ročníku základní školy. Vlastní výzkum, jehož data byla získána akčním výzkumem, je založen na analýzách žákovských řešení. Výsledky výzkumu ukázaly vyšší řešitelskou úspěšnost u žáků experimentální třídy. Při srovnání pretestu a posttestu příznivě vyplývá snížení počtu žáků, kteří nenašli žádnou strategii řešení i změnu řešitelských strategií z metody pokusu a omylu na pseudoalgebraické metody, zlepšení u žáků, jimž byly předkládány úlohy na rozvoj logického myšlení oproti žákům, u kterých probíhala výuka standardním způsobem. Na druhé straně tento průzkum prokázal malou kreativitu ve vztahu k počtu řešitelských strategií.
Abstract in different language: This dissertation deals with the process of development of pupil's creative thinking, including analysis and comparison of pupils' problem-solving strategies. In the theoretical background, important terms are defined, i.e. mathematical concepts (relations, sets, binary relations, equivalence, groups and circles), creativity (essence of creativity, creative teaching) and problem solving (problems, problem-solving strategies). Selected research studies relating to issues of creativity development are also discussed. The methodology is based on the didactic analysis of solutions to word problems. It determines whether pupils are able to find different ways of problem solving and what strategies they apply. The target group consisted of fourth grade pupils in primary school. To prepare them for the research problem-solving task, one group was presented with tasks for the development of logical thinking, while another group was taught in a standard way. Data for this research were obtained by analyzing pupils' word problem solutions. Results showed a higher success rate and improvement among pupils in the class prepared in logical thinking. Comparing pre-test and post-test results favorably demonstrated a reduction in the number of pupils who could find no solution strategy, and a change in solution strategies from the trial-and-error method to pseudo-algebraic methods. On the other hand, the research revealed little creativity in relation to the number of problem-solving strategies.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Disertační práce / Dissertations (KMA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
a. Disertacni prace.pdfPlný text práce2,84 MBAdobe PDFView/Open
posudky-odp-hrabetova.pdfPosudek oponenta práce6,11 MBAdobe PDFView/Open
protokol-odp-hrabetova.pdfPrůběh obhajoby práce841,96 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/23721

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.