Title: | Prvky bádání ve vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět |
Other Titles: | Elements of the inquiry in the educational field Human and his world |
Authors: | Šanderová, Věra |
Advisor: | Levý Josef, PhDr. |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/32322 |
Keywords: | badatelské aktivity;prvouka;člověk a jeho svět |
Keywords in different language: | research activities;primate;man and his world |
Abstract: | Diplomová práce je zaměřena na badatelsky orientovanou výuku v přírodovědných předmětech na 1. stupni základní školy. První část diplomové práce se zabývá rozborem transmisivní výuky a konstruktivismu. Na to navazuje podstata a význam aktivizačních metod využívaných na základní škole. Mezi tyto metody patří badatelsky orientovaná výuka, o které je tato diplomová práce. Práce objasňuje rozdíl mezi badatelskou a problémovou výukou. Definuje kroky a úrovně badatelské aktivity. Hodnotí míru zapojení učitele a žáka a shrnuje výsledky mezinárodních šetření přírodovědné gramotnosti. Ve druhé části jsou navrženy badatelské aktivity, které jsou zpracovány do metodických příprav pro učitele a pro žáky jsou vytvořeny pracovní listy. K popsaným postupům jsou přiloženy fotografie jednotlivých kroků pokusu. Všechny navržené aktivity byly ověřeny v praxi na základní škole v Prachaticích. |
Abstract in different language: | This dissertation is focused on the research oriented education in science subjects at the first level of elementary school. The first part of the diploma thesis deals with the analysis of transmissive teaching and constructivism. It follows the essence and importance of activation methods used at elementary school. These methods include the research-oriented teaching of this master's thesis. The thesis clarifies the difference between research and problem education. Defines steps and levels of research activity. Evaluates the extent of teacher and pupil engagement and summarizes the results of international science literacy surveys. The second part proposes research activities, which are elaborated in methodical preparation for teachers and worksheets are created for the pupils. The procedures described are accompanied by photographs of the individual steps of the experiment. All the proposed activities were verified in practice at the Primary School in Prachatice. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KPG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP_FPE_Sanderova_Vera_2018.pdf | Plný text práce | 5,71 MB | Adobe PDF | View/Open |
Sanderova VP.pdf | Posudek vedoucího práce | 1,01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Sanderova OP.pdf | Posudek oponenta práce | 909,12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Sanderova O.pdf | Průběh obhajoby práce | 442,45 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/32322
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.