Title: Srovnání vědomostí žáků o savanách a pouštích osvojené tradiční výukovou metodou (výkladem) a moderní výukovou metodou
Other Titles: Comparison of pupil's knowledge about deserts and savannas learned by traditional teaching method and modern teaching method
Authors: Hampejsová, Viola
Advisor: Stacke Václav, RNDr. Ph.D.
Issue Date: 2018
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/32400
Keywords: pedagogický výzkum;vyučovací metoda tvorby myšlenkových map;frontální výuka;základní škola;savany a pouště
Keywords in different language: pedagogical research;the teaching method of making mind maps;the frontal education;elementary school;savannas and deserts
Abstract: Bakalářská práce se zabývá srovnáním dvou výukových metod při výuce zeměpisu v 6. třídě ZŠ. Srovnání proběhlo pomocí pedagogického výzkumu. Látka o savanách a pouštích byla odučena ve dvou paralelních třídách šestého ročníku, v každé třídě pomocí jiné vyučovací metody. V experimentální skupině byla použita moderní výuková metoda tvorby myšlenkových map ve spolupráci s textem. V kontrolní skupině hodina proběhla tradiční frontální výukou výkladem. Metody jsou srovnány pomocí mnou vytvořených testů. Výsledky testů jsou utříděny do tabulek a vizualizovány v grafech. Experimentální skupina měla celkově o 9,84 % lepší úspěšnost v posttestu než kontrolní skupina. Markantnější zlepšení experimentální skupiny jsem zaznamenala v úlohách, které ověřovaly pochopení a vyžadovaly od žáků vysvětlení daných jevů. Pokud bylo vzdělávacím cílem zapamatování výčtů a klasifikací, zlepšila se více kontrolní skupina. Ideálním způsobem se mi jeví výuka za pomoci obou vyučovacích metod v závislosti na předávaných informacích a očekávaných vzdělávacích cílech.
Abstract in different language: This thesis occupies with comparison of two different teaching methods during teaching in the sixth grade in an elementary school. The comparison was done using pedagogical research. The topic about savannas and deserts was taught in two sixth parallel classes, in every class by a different teaching method. The modern method of making mind maps in collaboration with a text was used in the experimental group. Presentation which is the traditional frontal education was used in the control group. These methods were compared by tests which I made. The results are sorted in tables and visualized in graphs. The experimental group had about 9,84 % better total success rate in posttest than the control group. I have noticed more major improvment of experimental group in tasks which verified understanding and required pupils to explain certain phenomena. The control group improved more if the educational goal was to memorize enumerations and classifications. In my opinion the ideal way is to use both teaching methods depending on transferred information and expected educational goals.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (CBG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace_Viola Hampejosva_2018.pdfPlný text práce3,91 MBAdobe PDFView/Open
Hampejsova V.pdfPosudek vedoucího práce646,36 kBAdobe PDFView/Open
Hampejsova O.pdfPosudek oponenta práce956,14 kBAdobe PDFView/Open
Hampejsova P.pdfPrůběh obhajoby práce149,6 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/32400

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.