Title: Srovnání spotřebního chování v maloobchodě - Česká republika a Finsko
Other Titles: Comparison of consumer behavior in retail - Czech Republic and Finland
Authors: Kdýrová, Adéla
Advisor: Tlučhoř Jan, Ing. Ph.D.
Referee: Cimler Petr, Doc. Ing. CSc.
Issue Date: 2018
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/33400
Keywords: česká republika;finsko;kupní rozhodovací proces;maloobchod;spotřebitelské chování;technologie v maloobchodě
Keywords in different language: buying decision process;consumer behavior;czech republic;finland;retail;technologies in retail
Abstract: Práce se zabývá srovnáním spotřebitelského chování v České republice a ve Finsku. V závislosti na zjištěných datech je provedeno vyhodnocení a srovnání prezentovaných dat, které jsou následně shrnuty do syntézy. V teoretické části jsou obecně popsány faktory ovlivňující spotřebitelské chování, kupní rozhodovací proces a trh maloobchodu a jeho technologie. V praktické části jsou frekvenční a kontingenční analýzou a Chí-kvadrátem dobré shody vyhodnoceny výsledky dotazníkového šetření. Tato část obsahuje také srovnání pomocí vícekriteriálního rozhodování a porovnání pomocí intervalů. V závěru práce jsou shrnuty zjištěné výsledky, popsány společné a rozdílné charakteristiky a ověřeny stanovené předpoklady. Ve většině zkoumaných faktorů se mezi sebou spotřebitelské chování v zásadě neliší. Mezi odlišné faktory patřila např. výše disponibilních prostředků, využívání mobilních aplikací a způsob placení, jak v maloobchodních prodejnách, tak přes e-shopy.
Abstract in different language: The diploma thesis focuses on the comparison of consumer behavior in the Czech Republic and Finland. According to the data found, the assessment and comparison of the presented data are made and thereafter the outcomes are summarized in the synthesis. The theoretical part is focused on the general description of the factors influencing consumer behavior, buying decision process, retail market and retail technologies. In the practical part, the results of the questionnaire survey are assessed by the frequency and contingency analysis and by the Chi-squared test. This section also contains comparisons using multi-criteria decision making and an interval comparison. Outputs are summed up into final results, common and different characteristics and verifying assumptions are conducted. In most of the examined factors the consumer behavior is similar. The different factors include, for example, the amount of funds available, the use of mobile apps and the way of payment, both in retail stores and through e-shops.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KMO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP_Kdyrova_Adela_2018.pdfPlný text práce2,67 MBAdobe PDFView/Open
Kdyrova_v.pdfPosudek vedoucího práce604,91 kBAdobe PDFView/Open
Kdyrova_o.pdfPosudek oponenta práce585,47 kBAdobe PDFView/Open
Kdyrova_p.pdfPrůběh obhajoby práce207,21 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/33400

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.