Title: Francouzský svět Jana Patočky
Other Titles: The French world of Jan Patočka
Authors: Divišová, Lucie
Lesňák, Slavomír
Vacková, Barbora
Citation: DIVIŠOVÁ, L. Francouzský svět Jana Patočky. In Lesňák, S., Vacková, B. Jan Patočka a naše doba: sborník příspěvků mezinárodní konference. Brno: Masarykova univerzita, 2018. s. 41-46. ISBN 978-80-210-8958-7.
Issue Date: 2018
Publisher: Masarykova univerzita
Document type: konferenční příspěvek
conferenceObject
URI: http://hdl.handle.net/11025/33752
ISBN: 978-80-210-8958-7
Keywords: myslitelé Střední Evropy a Francie;fenomenologie a existencialismus;disent;solidarita otřesených
Keywords in different language: philosophers of Central Europe and France;phenomenology and existentialism;dissent;solidarity of the shaken
Abstract: Francouzská zkušenost Jana Patočky sahá již do dob jeho mládí: studoval na filozofické fakultě UK mj. romanistiku, v roce 1928 odjel do Paříže, kde navštěvoval na Sorbonně přednášky E. Husserla. Již ve 30. letech se Patočka vyslovuje v doslovu k Rozpravě o metodě k myšlení R. Descarta. Jan Patočka vynikal svým pronikavým myšlením a schopností kriticky reflektovat francouzský existencialismus již v době jeho vzniku a pronikání do českých končin, v letech 60. 20. století. Ostatně na utváření Patočkovy koncepce asubjektivní fenomenologie měly výrazný vliv i myšlenky Maurice Merleau-Pontyho a J. – P. Sartra. Avšak jak vnímají Jana Patočku Francouzi? Je jejich pohled – zařazovat Patočku mezi další myslitele zemí východní Evropy jako byli Polák Czeslaw Milosz nebo Maďar István Bibó – ovlivněn někdy až příliš nekritickým pohledem a obdivem k tzv. disentu? Cílem našeho příspěvku je drobná sonda do myšlenkového světa na francouzské intelektuální scéně: zmapovat, kterými tématy je pro francouzské myšlení Patočka přínosným v (nejen současném) „evropském společenství [solidárně] otřesených“(Laignel-Lavastine, 2010, s. 237). Jan Patočka's French experience dates back to his youth; he studied at the Faculty of Arts at Charles University (among other fields also Romance Studies), in 1928 he went to Paris where he attended lectures of E. Husserl at the Sorbonne. Already in the 30's, Patočka expressed his views on Descartes' thoughts in the epilogue to Discourse on the Method. Jan Patočka excelled in penetrating thinking as well as in the ability to critically reflect French existentialism at the time of its emergence and penetration to the Czech lands in the 60s of the 20th century. In fact, the ideas of Maurice
Abstract in different language: Merleau-Ponty and J. - P. Sartre significantly influenced Patočka's concept of asubjective phenomenology. But how do the French perceive Jan Patočka? Is their attempt to rank Patočka among other Eastern European philosophers like the Pole Czeslaw Milosz or the Hungarian István Bibó - influenced sometimes by too uncritical viewpoint of and admiration for so-called dissent? The aim of this paper is a small insight into the French intellectual world. The intention is to map which Patočka's topics are beneficial for French thinking in the (not just contemporary) “European community of the shaken [in solidarity]” (Laignel-Lavastine, 2010, p. 237).
Rights: Plný text není přístupný.
© Masarykova univerzita
Appears in Collections:Konferenční příspěvky / Conference papers (KRO)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
Patočka.pdf913,71 kBAdobe PDFView/Open    Request a copy


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/33752

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD