Full metadata record
DC poleHodnotaJazyk
dc.contributor.advisorBlahutková Daniela, Mgr. Ph.D.
dc.contributor.authorSzilágyi, Teodor
dc.contributor.refereeJirák Petr, Mgr. Ph.D.
dc.date.accepted2020-6-17
dc.date.accessioned2020-11-10T00:33:37Z-
dc.date.available2019-7-1
dc.date.available2020-11-10T00:33:37Z-
dc.date.issued2020
dc.date.submitted2020-5-22
dc.identifier80725
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11025/40977
dc.description.abstractFilm již ve svých počátcích se stal tématem pro teoretiky z oblasti estetiky nebo sociologie. Nástup filmu rozpoutal diskuzi, zda představuje umění. Prvé filmy z produkce sourozenců Lumiérových vypadaly pouze jako dokumenty. Až později Georges Mélies změnil vzhled filmů, čím se stal inspirací pro další vývoj filmové produkce. O film se teoreticky opírali představitele sovětské montážní školy ale i mnoho německých teoretických autorů. Vybraný němečtí autoři Rudolf Arnheim, Erwin Panofsky a Walter Benjamin se ve 30. letech 20. století zabývali filmovou teorii z různých pohledů. Arnheim popisuje film z pohledu gestalt psychologie, všímá si na filmu podstatné rysy, které film odlišují od pouhé technické reprodukce. Pracuje s pěti diferenciačními prvky, které odlišují filmové zachycení od vnímané reality. Panofsky z pozice kunsthistorika upozorňuje, že film se postupně vyvinul z lidové zábavy. Benjamin z historického pohledu píše o nové situaci v umění, kdy se změnilo jeho vnímání. Píše o masovém umění podléhajícímu politickému diktátu. Film doprovází fenomén nástupu zvuku, který obzvlášť překážel Arnheimovy. On tvrdí, že se tím spojily dva odlišné výrazové prostředky, které společně působí disharmonicky. Panofsky píše o změně způsobu tvorby filmu a hereckého hraní v souvislosti se stylem, který srovnává s divadlem. Benjamin pracuje s procesem ztráty aury, které je přítomná pouze o originality a jedinečnosti díla, což se netýká filmu, který je kvůli komerčnímu využití neustále reprodukován.cs
dc.format99 s. (159 453 znaků)cs
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isocscs
dc.publisherZápadočeská univerzita v Plznics
dc.relation.isreferencedbyhttps://portal.zcu.cz/StagPortletsJSR168/CleanUrl?urlid=prohlizeni-prace-detail&praceIdno=80725-
dc.rightsPlný text práce je přístupný bez omezení.cs
dc.subjectarnheimcs
dc.subjectpanofskycs
dc.subjectbenjamincs
dc.subjectkinocs
dc.subjectfilmcs
dc.subjectuměnícs
dc.subjectfotografiecs
dc.subjectvysoké uměnícs
dc.subjectdistancecs
dc.subjectreprodukcecs
dc.subjectdivadlocs
dc.subject30.létacs
dc.subjectněmečtí teoreticics
dc.subjectzvukcs
dc.subjectzvukový filmcs
dc.subjectkomercecs
dc.subjectstylcs
dc.titleFilm jako umění? Německé příspěvky mezi estetikou a sociologií umění ve 30. letech 20. stoletícs
dc.title.alternativeFilm as Art? German contributions between aesthetics and sociology of art in the 1930sen
dc.typediplomová prácecs
dc.thesis.degree-nameMgr.cs
dc.thesis.degree-levelNavazujícícs
dc.thesis.degree-grantorZápadočeská univerzita v Plzni. Fakulta filozofickács
dc.thesis.degree-programHumanitní studiacs
dc.description.resultObhájenocs
dc.rights.accessopenAccessen
dc.description.abstract-translatedFrom its very beginnings, film became a topic for theorists in the fields of aesthetics and sociology. The launching of film had sparked a discussion whether or not film is a form of art. The first films produced by Lumiere brothers resembled to documents. When Georges Mélies later changed the form of films, he became an inspiration for further development. Representatives of Soviet assembly schools, as well as many German theoretical authors, relied on film for their theories. Selected German authors Rudolf Arnheim, Erwin Panofsky and Walter Benjamin were interested in film theory from various perspectives in the 1930s. Arnheim analysed film from the point of view of gestalt psychology and noted typical features which distinguished film from more technical reproductions.He worked with five different elements that distinguish film resolution from perceived reality. Panofsky, from the position of an art historian, points out that film evolved from folk entertainment. From historical point of view, Benjamin writes about a new situation in art where his perception has changed. He writes about mass art subject to political overview. Film is accompanied by the onset of sound which bothered Arnheim. He claimed that these two powerful means of expression give the impression of disharmony when combined. Panofsky writes about interactive filmmaking and acting edges in connection with a style that he compares to theater. Benjamin also claimed that due to the constant reproductions in commercial use, films loose the aura of their originality and uniqueness.en
dc.subject.translatedarnheimen
dc.subject.translatedpanofskyen
dc.subject.translatedbenjaminen
dc.subject.translatedmovieen
dc.subject.translatedfilmen
dc.subject.translatedarten
dc.subject.translatedphotographyen
dc.subject.translatedhigh arten
dc.subject.translateddistanceen
dc.subject.translatedreproductionen
dc.subject.translatedtheatreen
dc.subject.translated1930sen
dc.subject.translatedgerman theoristsen
dc.subject.translatedsounden
dc.subject.translatedtalkieen
dc.subject.translatedcommercialen
dc.subject.translatedstyleen
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KFI)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Teodor Szilagyi DIPLOMOVA PRACE.pdfPlný text práce1,47 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
op_Szilagy_ jirak.pdfPosudek oponenta práce157,31 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
ved_Szilagyi_blahutkova.docxPosudek vedoucího práce56,54 kBMicrosoft Word XMLZobrazit/otevřít
obhajoba_Szilagyi.pdfPrůběh obhajoby práce48,02 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/40977

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.