Title: | Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem (ZŠ, SŠ) |
Other Titles: | Education of pupils with a different mother's tongue (Primary school, Secondary school) |
Authors: | Topitschová, Lucie |
Advisor: | Kosíková Věra, PhDr. et PaedDr. Ph.D. |
Referee: | Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D. |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/44712 |
Keywords: | vzdělávání žáků cizinců;odlišný mateřský jazyk;integrace;inkluze;sociokulturní handicap;bariéry;sebepojetí;chování;prožívání;školní úspěšnost |
Keywords in different language: | education of foreign pupils;different mother tongue;integration;inclusion;sociocultural handicap;barriers;self-confidence;behaviour;experience;school success |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá problematikou začleňování jinojazyčných žáků do prostředí českého výchovně - vzdělávacího systému v rámci základní a střední školy, úskalími, kterými je tento proces doprovázen, formami podpůrných opatření, jež nám jsou v současné době k dispozici a také obecnými zásadami vzdělávání těchto žáků, aby byla výuka co nejefektivnější. Dále vymezuje základní pojmy - integrace, inkluze a sociokulturní přístup, neboť ty jsou nezbytné pro orientaci v tomto celém tématu. Práce též zmiňuje základní legislativní úpravu, v níž je otázka žáků - cizinců kodifikována. V neposlední řadě se pak zaměřuje na psychické fenomény prožívání a chování, adaptaci či školní úspěšnost žáka v návaznosti na jeho schopnost integrace. |
Abstract in different language: | The thesis addresses the issue of the inclusion of other-language pupils in the environment of Czech education system within the primary and secondary school, the challenges that this process is accompanied by, the forms of support measures currently available to us, as well as the general principles of educating these pupils to make teaching as effective as possible. It further defines the basic concepts-integration, inclusion and a sociocultural approach, as these are essential to navigating this whole subject. The work also mentions a basic legislative provision in which the issue of pupils-foreigners is codified. Last but not least, it focuses on the psychological phenomena of a pupil's experience, behaviour, adaptation or school success following his or her ability to integrate. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KPS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Diplomova prace - Lucie Topitschova.pdf | Plný text práce | 3,18 MB | Adobe PDF | View/Open |
Topitschova-Lucie_oponent.pdf | Posudek oponenta práce | 611,09 kB | Adobe PDF | View/Open |
Topitschova-Lucie_vedouci.pdf | Posudek vedoucího práce | 717,53 kB | Adobe PDF | View/Open |
topitschova-Lucie_obhajoba.pdf | Průběh obhajoby práce | 212,19 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/44712
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.