Title: Využití maňáska v edukačním procesu v mateřské škole
Other Titles: Utilization Of A Puppet In A Process Of Education In Kindergarden
Authors: Némethová, Martina
Advisor: Gažáková Eva, MgA. Ph.D.
Referee: Černíková Marie, MgA. Ph.D.
Issue Date: 2021
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/45224
Keywords: mateřská škola;maňásek;hra;pohádka;edukace
Keywords in different language: kindergarden;puppet;game;fairytale;education
Abstract: Bakalářská práce s cílem představit maňáska jako pomocníka edukačního procesu v MŠ ověřuje autorčin předpoklad, že maňásek může být s úspěchem využit při práci napříč všemi vzdělávacími oblastmi RVP PV. Je rozdělena do dvou částí - teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje tři kapitoly. První charakterizuje samotného maňáska a jeho typy. Je zde vysvětlen pojem edukační proces, a jak lze maňáska do edukačního procesu vhodně zapojit. Jsou zde zmíněni představitelé z řad učitelů v historii, kteří s maňáskem pracovali. Osobnost učitele mateřské školy je popsána v další kapitole. V neposlední řadě autorka popisuje, jak maňásek působí na život dítěte. Kapitola druhá se věnuje hře dětí předškolního věku. Ve třetí kapitole je uvedeno, jak se maňásek zapojuje do procesu v souladu se všemi oblastmi RVP PV. Praktická část se metodou akčního výzkumu věnuje konkrétním činnostem s maňáskem v mateřské škole. Autorka tak zprostředkovává poznatky jiným učitelkám mateřské školy. Akční výzkum je potom jakousi inspirací pro další práci v edukačním procesu mateřských škol. Jsou zde popsány cíle a výstupy jednotlivých zrealizovaných integrovaných bloků. Jakým způsobem jsou naplňovány. Každý výstup je zreflektován. Zmíněna je také reakce dětí na danou činnost, úskalí, která vychází z výstupu s maňáskem. Jednotlivé činnosti jsou prokládány fotografiemi z archivu autorky pro názornost.
Abstract in different language: The bachelor thesis, with the aim of introducing the puppet as an assistant to the educational process in kindergarten, verifies the authors assumption that the puppet can be successfully used in work Gross all edukational area sof the FEP PV. Is dividend into two parts - theoretical and practical. The theoretical part contains three chapters. The first one characterizes the puppet itself and its types. The concept of the educational process is explained here, and how the puppet can be used appropriately in the educational process. Representatives from the ranks of teachers in history who worked with puppets are mentioned here. The personality of a kindergarten teacher is described in the next chapter. Last but not least, the author describes how the puppet affects the life of a child. The second chapter deals with play of preschool children. The third chapter shows how the puppet is involved in the process in accordance with all areas of the FEP PV. The practical part is devoted to specific activities with puppetry in kindergarten and method of action research is being used here. The author shares experience with other kindergarten teachers. Action research is then kind of inspiration for further work in the educational process of kindergartens. The goals and outputs of individual integrated blocks are described here, also how they are fulfilled. Each output is reflected. The reaction of children to the activity is also mentioned, a pitfall that comes from climbing with a puppet. The individual activities are interspersed with photographs from the author's archive for clarity.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
BP_Martina Nemethova_Vyuziti manaska v edukacnim procesu v MS.pdfPlný text práce2,06 MBAdobe PDFView/Open
Nemethova VP.pdfPosudek vedoucího práce136,79 kBAdobe PDFView/Open
Nemethova O.pdfPrůběh obhajoby práce5,62 MBAdobe PDFView/Open
Nemethova OP.pdfPosudek oponenta práce110,82 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/45224

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.