Název: K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí
Další názvy: On the Theory of Active Educational Content in a Transdisciplinary Perspective
Autoři: Slavík, Jan
Janík, Tomáš
Kohout, Jiří
Češková, Tereza
Mentlík, Pavel
Najvar, Petr
Citace zdrojového dokumentu: SLAVÍK, J. JANÍK, T. KOHOUT, J. ČEŠKOVÁ, T. MENTLÍK, P. NAJVAR, P. K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí. Orbis scholae, 2021, roč. 15, č. 1, s. 9-36. ISSN: 1802-4637
Datum vydání: 2021
Nakladatel: Karolinum - Nakladatelstvi Univerzity Karlovy
Typ dokumentu: článek
article
URI: 2-s2.0-85119606077
http://hdl.handle.net/11025/46664
ISSN: 1802-4637
Klíčová slova: aktivní obsah;vzdělávací obsah;obsahová transformace;intencionalita;mem;schéma;transdisciplinární didaktika
Klíčová slova v dalším jazyce: active content;educational content;content transformation;intentionality;meme;schema;transdisciplinary didactic
Abstrakt: Teoretická studie vychází z Fishermanova pojetí aktivního obsahu jako činitele kognitivní změny a Kvaszova teorému, že kognitivní změny na úrovni historické kulturní epistemologie a kognitivní změny na úrovni osobní epistemologie žáků lze vysvětlovat shodnou typologií. Studie hledá objasnění této shody prostřednictvím konstruktů „intencionalita“, „obsahová transformace“ a „instrumentalizace zkušenosti“. Edukační působnost aktivního obsahu mezi kulturní a osobní úrovní je vysvětlována s oporou v pojmu mem, který reprezentuje jak tvorbu aktivního obsahu v kulturní historii, tak distribuci aktivního obsahu ve společnosti a jeho vliv na jednotlivce. Nástrojem pro replikaci memů ve vzdělávacím prostředí jsou učební úlohy, jejichž vliv na kognitivní změny u žáků je podmíněný sémantickou a logickou strukturací kognitivních schémat. Na tomto explanačním základě je ve studii z transdidaktického hlediska interpretována Kvaszova typologie kognitivních změn vycházející z analýzy vědeckých revolucí v kulturní historii.
Abstrakt v dalším jazyce: This theoretical study builds on Fisherman‘s view of active content as an agent of cognitive change and on Kvasz’s theorem that cognitive changes on the level of historical cultural epistemology and cognitive changes on the level of student’s personal epistemology can be explain through the same typology. The paper looks for the clarification of this agreement through concepts like “intentionality”, “content transformation” and the “instrumentalization of experience”. The educational potential of active content between the cultural and the personal level is explained with reference to the concept of “meme”, which represents the creation of active content in cultural history as well as the distribution of active content within society and its influence upon an individual. The tools for meme replication in educational environment are learning tasks; they generate cognitive changes in students insomuch as they have sound semantic and logical structure of cognitive schemata. Upon this explanatory basis authors interpret Kvasz’s typology of cognitive changes that stems from the analysis of scientific revolutions in the cultural history.
Práva: © authors
Vyskytuje se v kolekcích:Články / Articles (CBG)
Články / Articles (KMT)
Články / Articles (KHK)
OBD

Soubory připojené k záznamu:
Soubor VelikostFormát 
OS_15_1_Slavik.pdf843,56 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/46664

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.

hledání
navigace
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD