Title: K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí
Other Titles: On the Theory of Active Educational Content in a Transdisciplinary Perspective
Authors: Slavík, Jan
Janík, Tomáš
Kohout, Jiří
Češková, Tereza
Mentlík, Pavel
Najvar, Petr
Citation: SLAVÍK, J. JANÍK, T. KOHOUT, J. ČEŠKOVÁ, T. MENTLÍK, P. NAJVAR, P. K teorii aktivního vzdělávacího obsahu v transdidaktickém pojetí. Orbis scholae, 2021, roč. 15, č. 1, s. 9-36. ISSN: 1802-4637
Issue Date: 2021
Publisher: Karolinum - Nakladatelstvi Univerzity Karlovy
Document type: článek
article
URI: 2-s2.0-85119606077
http://hdl.handle.net/11025/46664
ISSN: 1802-4637
Keywords: aktivní obsah;vzdělávací obsah;obsahová transformace;intencionalita;mem;schéma;transdisciplinární didaktika
Keywords in different language: active content;educational content;content transformation;intentionality;meme;schema;transdisciplinary didactic
Abstract: Teoretická studie vychází z Fishermanova pojetí aktivního obsahu jako činitele kognitivní změny a Kvaszova teorému, že kognitivní změny na úrovni historické kulturní epistemologie a kognitivní změny na úrovni osobní epistemologie žáků lze vysvětlovat shodnou typologií. Studie hledá objasnění této shody prostřednictvím konstruktů „intencionalita“, „obsahová transformace“ a „instrumentalizace zkušenosti“. Edukační působnost aktivního obsahu mezi kulturní a osobní úrovní je vysvětlována s oporou v pojmu mem, který reprezentuje jak tvorbu aktivního obsahu v kulturní historii, tak distribuci aktivního obsahu ve společnosti a jeho vliv na jednotlivce. Nástrojem pro replikaci memů ve vzdělávacím prostředí jsou učební úlohy, jejichž vliv na kognitivní změny u žáků je podmíněný sémantickou a logickou strukturací kognitivních schémat. Na tomto explanačním základě je ve studii z transdidaktického hlediska interpretována Kvaszova typologie kognitivních změn vycházející z analýzy vědeckých revolucí v kulturní historii.
Abstract in different language: This theoretical study builds on Fisherman‘s view of active content as an agent of cognitive change and on Kvasz’s theorem that cognitive changes on the level of historical cultural epistemology and cognitive changes on the level of student’s personal epistemology can be explain through the same typology. The paper looks for the clarification of this agreement through concepts like “intentionality”, “content transformation” and the “instrumentalization of experience”. The educational potential of active content between the cultural and the personal level is explained with reference to the concept of “meme”, which represents the creation of active content in cultural history as well as the distribution of active content within society and its influence upon an individual. The tools for meme replication in educational environment are learning tasks; they generate cognitive changes in students insomuch as they have sound semantic and logical structure of cognitive schemata. Upon this explanatory basis authors interpret Kvasz’s typology of cognitive changes that stems from the analysis of scientific revolutions in the cultural history.
Rights: © authors
Appears in Collections:Články / Articles (CBG)
Články / Articles (KMT)
Články / Articles (KHK)
OBD

Files in This Item:
File SizeFormat 
OS_15_1_Slavik.pdf843,56 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/46664

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

search
navigation
  1. DSpace at University of West Bohemia
  2. Publikační činnost / Publications
  3. OBD