Název: | Nacistická cenzura a jiné zásahy do českého divadelnictví v Protektorátu |
Autoři: | Boříková, Michala |
Vedoucí práce/školitel: | Fischerová Eva, Mgr. Ph.D. |
Oponent: | Novotný Lukáš, Doc. PhDr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2022 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/47845 |
Klíčová slova: | protektorát;divadlo;perzekuce;divadelníci;cenzura;zatýkání |
Klíčová slova v dalším jazyce: | the protectorate;theatre;persecution;theatre employees;cenzorship;arresting |
Abstrakt: | Po okupaci českých zemí armádou nacistického Německa a vzniku Protektorátu Čechy a Morava v březnu 1939 se zvedla návštěvnost českých divadel. Divadlo se v této době stalo důležitým fenoménem. Tato bakalářská práce se věnuje dopadům nacistického režimu na tehdejší české divadelnictví, jako na celek, ale také na jednotlivá divadla. Autorka popisuje, jak byl ovlivňován jejich repertoár cenzurními zásahy. Například jaké hry bývaly zakazovány. Práce se také zabývá perzekucí českých divadelníků židovského původu. Byli nejdříve propuštěni ze souborů, a poté zavíráni do koncentračních táborů. Důležitým faktorem vývoje protektorátních divadel bylo také zatýkání představitelů české divadelní kultury. Práce se věnuje i osudům jednotlivých divadel. Jedním z projevů perzekuce byla rovněž ztráta divadelní budovy nebo úplná likvidace divadla. Na závěr je v práci věnován prostor divadelním žánrům, které se v této době těšily větší oblibě než jiné. Během protektorátu se jednalo především o operetu a loutková divadla. |
Abstrakt v dalším jazyce: | After the occupation of the Czech lands by nacist Germany army and establishment of Protectorate of Bohemia and Moravia in March 1939 growen the attendance in theatres. Czech theatre also became a very important phenomenon of this time. This bachlerol´s thesis is applyin the effects of Nazi regime to the theatres as a whole but individual too. Author describes how was affected their repertoire by censoring intervetions. For example what plays was forbidden. The work pursues the persecution of the Czech Jewish employees of the theatres. They lost their work first and then they were arrested to the concentration camps. Very important factor of the develompent protectorate theatres was the arresting of the Czech theatre representantives. This work writes about the Czech theatres destinies. One persecution display was also the loss of the theatre building or the complete elimination of the theatre. The end is applied to theatre genres which were more popular then others at this time, mainly the operettas and the puppet theatre. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KHV) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Nacisticka cenzura a jine zasahy do ceskeho divadelnictvi v Protektoratu.pdf | Plný text práce | 954,92 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
BORIKOVA BP - posudek vedouciho.pdf | Posudek vedoucího práce | 567,07 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
BORIKOVA BP - posudek oponenta.pdf | Posudek oponenta práce | 642,19 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Prubeh obhajoby BORIKOVA.pdf | Průběh obhajoby práce | 262,86 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/47845
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.