Full metadata record
DC pole | Hodnota | Jazyk |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Boháček Kryštof, Mgr. Ph.D. | |
dc.contributor.author | Barochová, Naďa | |
dc.contributor.referee | Kočandrle Radim, Doc. PhDr. Ph.D. | |
dc.date.accepted | 2022-5-25 | |
dc.date.accessioned | 2022-06-20T10:20:20Z | - |
dc.date.available | 2021-8-31 | |
dc.date.available | 2022-06-20T10:20:20Z | - |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-4-28 | |
dc.identifier | 88823 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11025/48209 | - |
dc.description.abstract | Tématem diplomové práce je autonomie člověka v homérském světě, vliv bohů a prostředí. Práce popisuje homérský svět jako první souvisleji zachovaný koncept perspektivy evropského člověka. Zaměřuje se na mytologickou vrstvu i božstva a analýzu konkrétních lidských situací v Homérových eposech. Nejprve se práce zabývá problematikou homérské otázky. Při popisu homérského světa byl jako výchozí bod zvolen popis Achilleova štítu. V práci jsou představeny charakteristiky vybraných božstev, homérského člověka i hrdiny. V rámci vybraných lidských situací je sledován hněv jako zástupná emoce se zaměřením na tři řecké výrazy pro hněv, přičemž je ukázána jejich rozdílnost. Jsou uvedeny situace, v nichž hněv vzniká, a sledujeme, za jakých okolností pomine. Tím se práce plynule dostává k otázce autonomie člověka. Autonomie člověka v homérském světě je porovnávána s novověkou představou autonomního subjektu. Práce se věnuje vybraným filosofům, kteří se otázkou subjektu zabývali. Počátek novověké představy "já" je spojen s Descartem, který posunul subjektivitu do centra pozornosti a založil perspektivu "já" vědomého si sebe sama z pohledu první osoby. Na Descarta navázali Locke a Hume, jejichž pojetí je také přiblíženo. Z doby osvícenství byli jako představitelé filosofie "já" vybráni Rousseau a Kant, na něž navazujeme představiteli klasické německé filosofie subjektu Fichtem a Heglem. Abychom mohli ukázat konkrétní srovnání konceptů, vybrali jsme dva filosofy J. Locka a J. G. Fichteho, jejichž pojetí "já" je porovnáváno s konceptem homérského člověka. | cs |
dc.format | 97 s. (165 528) | |
dc.language.iso | cs | |
dc.publisher | Západočeská univerzita v Plzni | |
dc.rights | Plný text práce je přístupný bez omezení | |
dc.subject | homér | cs |
dc.subject | ilias | cs |
dc.subject | achilleův štít | cs |
dc.subject | řecká mytologie | cs |
dc.subject | hněv | cs |
dc.subject | autonomie | cs |
dc.title | Řecká archaická antropologie - Autonomie člověka v homérském světě, vliv bohů a prostředí | cs |
dc.title.alternative | Greek Archaic Anthropology - Human autonomy in the Homeric World, the Influence of Gods and the Environment | en |
dc.type | diplomová práce | |
dc.thesis.degree-name | Mgr. | |
dc.thesis.degree-level | Navazující | |
dc.thesis.degree-grantor | Západočeská univerzita v Plzni. Fakulta filozofická | |
dc.thesis.degree-program | Humanitní studia | |
dc.description.result | Obhájeno | |
dc.description.abstract-translated | The topic of the diploma thesis is Human Autonomy in the Homeric world, the Influence of Gods and the Environment. The thesis describes the Homeric world as the first more coherently preserved concept of the perspective of European man. It focuses on the mythological layer and the deities and the analysis of specific human situations in Homer's epics. First, the work deals with the issue of the Homeric question. In describing the Homeric world, the description of Achilles' shield was chosen as the starting point. The work presents the characteristics of selected deities, Homeric man and hero. Within selected human situations, anger is observed as a surrogate emotion with a focus on the three Greek expressions, showing their differences. The situations in which anger arises are listed, and we observe the circumstances in which it subsides. Thus, the work smoothly gets to the issue of human autonomy. Human autonomy in the Homeric world is compared with the modern idea of an autonomous subject. The work deals with selected philosophers who dealt with the question of the subject. The beginning of the modern notion of the "I" is linked to Descartes, who shifted subjectivity to the centre of attention and established the perspective of the self-conscious "I" from a first-person perspective. Descartes was followed by Locke and Hume, whose concepts are also outlined. Rousseau and Kant were chosen as representatives of the "I" philosophy from the Enlightenment, which we follow up with representatives of the classical German philosophy of the subject Fichte and Hegel. In order to show a concrete comparison of concepts, we selected two philosophers, J. Locke and J. G. Fichte, whose concept of "I" is compared to the concept of Homeric man. | en |
dc.subject.translated | homer | en |
dc.subject.translated | iliad | en |
dc.subject.translated | the shield of achilles | en |
dc.subject.translated | greek mythology | en |
dc.subject.translated | anger | en |
dc.subject.translated | autonomy | en |
Vyskytuje se v kolekcích: | Diplomové práce / Theses (KFI) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Recka archaicka antropologie.pdf | Plný text práce | 1,24 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
barochova_kocandrle.pdf | Posudek oponenta práce | 179,25 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
barochova_bohacek.pdf | Posudek vedoucího práce | 313,75 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
barochova_O.pdf | Průběh obhajoby práce | 211,55 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/48209
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.