Název: Gender ve výtvarném umění a výtvarné výchově
Další názvy: Gender in art and art education
Autoři: Zunová, Magdalena
Vedoucí práce/školitel: Bláha Jaroslav, Doc. PhDr. Ph.D.
Oponent: Král Jakub, MgA.
Datum vydání: 2022
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/48290
Klíčová slova: gender;genderová problematika;feminismus;objektivizace ženy;umělecký akt;stereotyp;umělkyně;genderové role;nerovnost pohlaví;umění;výtvarná úloha;výtvarná technika;reklama;dokumentární fotografie
Klíčová slova v dalším jazyce: gender;gender problematics;feminism;objectification of woman;art akt;stereotype;woman artist;gender roles;gender inequality;art;art role;art technique;advertising;documentary photography
Abstrakt: Diplomová práce na téma Gender ve výtvarném umění a výtvarné výchově je rozdělena do třech částí. Teoretická část obsahuje vysvětlení pojmu gender, genderové role a předsudky a genderovou výchovu v rámci sociálního prostředí, dále představuje feminismus a gender v umění, skrze postavení ženy v umění. Tato část mé práce funguje jako podložení didaktické části, která v první části představuje genderově citlivou výchovu, feministickou pedagogiku a také vliv genderu ve výtvarné výchově. V druhé polovině didaktické části popisuji konkrétní příklady děl umělkyň a umělců a jejich možné přesahy do výchovy a také konkrétní dílo jako inspirační východisko úkolů. Následují výtvarné úkoly, které jsem aplikovala na střední škole. Výtvarné úkoly jsou popsány skrze zadání, cíle, průběh realizace, jenž je doplněn o dokumentaci, díla, reflexe a následné zhodnocení a alterace. Poslední část je výtvarná, v níž reaguji na tuto problematiku skrze fotografické vyjádření.
Abstrakt v dalším jazyce: This thesis, Gender in Arts and Arts Education is divided into three parts. The theoretical part contains an explanation of the concept of gender, gender roles and prejudices and gender education within the social environment, it also presents feminism and gender in art, through the position of women in art. This part of my work functions as a basis for the didactic part, which in the first part presents gender-sensitive education, feminist pedagogy and also the influence of gender in art education. In the second half of the didactic part, I describe specific examples of works by artists and their possible overlaps in education, as well as a specific work as an inspiration for tasks. The following are the art tasks I applied in high school. Art tasks are described through assignments, goals, the course of implementation, which is supplemented by documentation, works, reflections and subsequent evaluation and alterations. The last part is artistic, in which I respond to this issue through photographic expression.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Diplomové práce / Theses (KVK)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Diplomova prace - Magdalena Zunova.pdfPlný text práce19 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
ZUNOVA_posudek_vedouci_Blaha.pdfPosudek vedoucího práce296,79 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
ZUNOVA_posudek_oponent_Kral.pdfPosudek oponenta práce299,92 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Zunova_prubeh obhajoby.pdfPrůběh obhajoby práce525,43 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/48290

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.