Title: Regionální potraviny a jejich podíl na prodeji v regionu Šumava
Other Titles: Regional foods and their share in sales in the Šumava region
Authors: Divišová, Ludmila
Advisor: Dokoupil Jaroslav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Referee: Preis Jiří, RNDr. Ph.D.
Issue Date: 2022
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/48318
Keywords: regionální potraviny;šumava;farmáři
Keywords in different language: regional foods;šumava;farmers
Abstract: Tato bakalářská práce se zabývá regionálními potravinami, které jsou produkovány na území regionu Šumava. V teoretické části postupně rozebírá pojem "regionální potravina", jak jsou regionální potraviny vnímány a charakterizovány. Dále jakými možnými způsoby prodeje lze regionální potraviny distribuovat. Zmíněny jsou i certifikace a značky na území regionu Šumavy, jejich popis, kritéria a jejich šumavští držitelé. Část je věnována i regionálním potravinám na německé a rakouské straně Šumavy. Praktická část je tvořena výsledky z dotazníkového šetření provedeného mezi šumavskými výrobci potravin v průběhu roku 2021. Šetření se zaměřovalo na samotné producenty, jejich produkty, způsoby prodeje, držitelství značek, velikost podniků dle počtu zaměstnanců, původ surovin, dovoz potravin a zájem o produkty ze strany spotřebitelů.
Abstract in different language: This bachelor thesis deals with regional foods that are produced in the Šumava region. The theoretical part gradually analyses the term "regional food", how regional foods are perceived and characterised. Furthermore, which possible methods of sales can be used to distribute regional foods. Mentioned are also certifications and brands in the Šumava region, their description, criteria and their Šumava's holders. The part is also applied to regional food on the German and Austrian side of the Šumava. The practical part consists of the results of the questionnaire research accomplished among Šumava foods producers during year 2021. The research focused on the producers themselves, their products, methods of sales, brand ownership, size of companies by number of employees, source of ingredients, foods imports and interest in products from consumers.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KGE)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska prace.pdfPlný text práce1,76 MBAdobe PDFView/Open
BP Divisova OP.pdfPosudek oponenta práce124,62 kBAdobe PDFView/Open
BP Divisova VP.pdfPosudek vedoucího práce400,78 kBAdobe PDFView/Open
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce31,44 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/48318

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.