Title: Vybrané aktivity na 1. stupni ZŠ s využitím integrované výuky
Other Titles: Selected activities at primary school with the use of integrated teaching
Authors: Martinová, Alžběta
Advisor: Podroužek Ladislav, Doc. PaedDr. Ph.D.
Referee: Koutová Linda, Mgr.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/53237
Keywords: integrovaná výuka;první stupeň základní školy;terénní výuka;badatelsky orientovaná výuka;vnitřní motivace;pracovní listy;učební pomůcky
Keywords in different language: integrated teaching;first grade of primary school;outdoor teaching;research-oriented teaching;intrinsic motivation;worksheets;teaching materials
Abstract: Tato diplomová práce se zabývá využitím integrované výuky na prvním stupni základní školy. Cílem práce je začlenění integrované výuky do vzdělávacího procesu a představení možností jejího uplatnění ve výuce. Praktická část práce obsahuje pět témat, která jsou zařazena do různých vyučovacích předmětů a jsou vyučována jak ve vnitřním tak i venkovním prostředí. Důležitou součástí práce je také terénní integrovaná výuka a badatelsky orientovaná výuka, kvůli vhodnosti jejího propojení s integrovanou výukou, která u žáků ještě více zvyšuje zájem a podporuje vnitřní motivaci. Dalšími cíli práce je shrnutí výhod a nevýhod integrované výuky, seznámení se s různými způsoby využití integrace ve výuce, uvést její možnosti a omezení, porovnat integrovanou výuku s projektovým vyučováním a ukázat příklad dobré praxe ze zahraničí. Ve zvolených tématech jsou zařazeny prvky terénní integrované výuky a badatelsky orientované výuky, je také vytvořen soubor pracovních listů a pomůcek, které je možné využít pro výuku v rámci zvolených integrovaných bloků. Cílem práce je také zhodnotit využitelnost těchto materiálů. Celkově lze říci, že tato práce se zaměřuje na uplatnění a praktické využití integrované výuky na prvním stupni základní školy. Přináší nové poznatky a nápady pro vyučování, které mohou být pro pedagogy inspirací při přípravě výuky.
Abstract in different language: This thesis deals with the use of integrated learning in the first stage of primary school. The aim of the thesis is to integrate Integrated Learning into the educational process and to present the possibilities of its application in the classroom. The practical part of the dissertation consists of five topics that are included in different subjects and are taught both indoors and outdoors. Field-based integrated teaching and research-oriented teaching are also an important part of the work, as their connection with integrated teaching is very appropriate and increases students' interest and promotes intrinsic motivation even more. Other aims of the thesis are to summarise the advantages and disadvantages of integrated teaching, to get acquainted with different ways of using integration in teaching, to show its possibilities and limitations, to compare integrated teaching with project-based learning and to show an example of good practice from abroad. Elements of field-based integrated teaching and research-oriented teaching will be included in the selected topics, and a set of worksheets and aids will be produced that can be used for teaching within the selected integrated blocks. The aim of the work is also to evaluate the usability of these materials and their use. Overall, this dissertation focuses on the application and practical use of integrated learning in the first year of primary school. It brings new insights and ideas for teaching that can inspire teachers when preparing lessons.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace-Integrovana vyuka.pdfPlný text práce4,39 MBAdobe PDFView/Open
Martinova_posudek ved. DP_2023.docx.pdfPosudek vedoucího práce158,1 kBAdobe PDFView/Open
Martinova OP.pdfPosudek oponenta práce81,88 kBAdobe PDFView/Open
Martinova O048.pdfPrůběh obhajoby práce24,52 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/53237

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.