Title: | Hudebně dramatické činnosti v předškolním vzdělávání |
Other Titles: | Musically-dramatic aktivities in pre-school education |
Authors: | Červínková, Patricia |
Advisor: | Gažáková Eva, MgA. Ph.D. |
Referee: | Černíková Marie, MgA. Ph.D. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/53265 |
Keywords: | mateřská škola;hudebně dramatické činnosti;hudební výchova;dramatická výchova |
Keywords in different language: | preschool;musically-dramatic activities;music;drama |
Abstract: | Cílem této bakalářské práce bylo najít možnosti postavení hudby v činnostech dramatické výchovy, navrhnout jakými způsoby se dá při těchto aktivitách s hudbou pracovat a pak tyto konkrétní činnosti v praxi vyzkoušet a zhodnotit. Vedlejší záměrem bylo do školky přinést nový pohled na hudební a dramatickou výchovu. Tohoto akčního výzkumu se účastnilo přibližně 23 dětí ve věku 5 - 7 let, které se s podobnými aktivitami do té doby nesetkaly. Celkem jsme během tří týdnů společně vyzkoušeli čtrnáct hudebně dramatických činností. Při prvních realizacích bylo na dětech vidět, že jsou nervózní a nevědí co mají očekávat. Postupně si na podobně vypadající řízené činnosti začaly zvykat, a dokonce si o ně samy říkaly. Veškeré činnosti byly přizpůsobeny aktuálnímu složení skupin a nebylo nutné při nich mít hlubší hudební a dramatické zkušenosti. Během výzkumu se nestalo, že by se někdo z dětí nechtěl aktivit účastnit. |
Abstract in different language: | The aim of the bachelor thesis was to find possibilities of implementing music in the drama education activities, to suggest in what ways it is possible to work with music during these activities and then to test and evaluate these specific activities in practice. A secondary intention was to bring a new perspective on music and drama education to the preschool. This action research participated approximately 23 children aged 5-7 years, who had not encountered similar activities before. Fourteen musical and dramatic activities in total were tried during three weeks. The children were nervous and did not know what to expect in the first implementation, but they started to get used to these kind of activities little by little and even started to ask for them. All activities were adapted to the current composition of the groups and it was not necessary to have deeper musical and dramatic knowledge. It never happened that any of the children would not want to participate in the activities during the research. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPG) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bakalarska prace - Cervinkova Patricia.pdf | Plný text práce | 1,78 MB | Adobe PDF | View/Open |
Cervinkova VP.pdf | Posudek vedoucího práce | 60,08 kB | Adobe PDF | View/Open |
Cervinkova OP.pdf | Posudek oponenta práce | 62,93 kB | Adobe PDF | View/Open |
Cervinkova O084.pdf | Průběh obhajoby práce | 22,55 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/53265
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.