Název: | Způsoby zabraňující plýtvání jídla ve vietnamské kultuře z hlediska antropologie jídla |
Další názvy: | Ways of preventing food waste in Vietnamese culture from the perspective of food anthropology |
Autoři: | Ngo, Tran Thuy An |
Vedoucí práce/školitel: | Fatková Gabriela, Mgr. Ph.D. |
Oponent: | Toušek Ladislav, Mgr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2024 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/55667 |
Klíčová slova: | plýtvání jídla;vietnamská kultura;antropologie jídla;symbolická antropologie;stravovací praktiky;sociální význam potravy;tradiční rituály;identita a jídlo;minimalizace plýtvání jídlem;symboly a významy jídla;společenské normy stravování;vietnamská kuchyně |
Klíčová slova v dalším jazyce: | food waste;vietnamese culture;anthropology of food;symbolic anthropology;eating practices;social meaning of food;traditional rituals;identity and food;reducing food waste;symbols and meanings of food;social norms of eating;vietnamese cuisine |
Abstrakt: | Tento výzkum zkoumal, jak vietnamská komunita v České republice minimalizuje plýtvání potravinami, a to prostřednictvím antropologických metod, jako jsou neformální rozhovory, polostrukturované rozhovory a zúčastněné pozorování. Studie odhalila, že úcta k jídlu a pohostinnost jsou ve vietnamské kultuře hluboce zakořeněné, předávané z generace na generaci a posílené historickými zkušenostmi, jako je hladomor. Tato úcta se projevuje v praktikách, jako je rituální obětování jídla předkům, které se po migraci přizpůsobilo tak, aby zahrnovalo jak otcovskou, tak mateřskou linii, což zdůrazňuje význam udržování kulturních tradic i v diaspoře. Každodenní stravovací návyky v rodině také hrají zásadní roli v prevenci plýtvání potravinami, zejména díky klíčové roli matek, které řídí rodinnou stravu a zajišťují spotřebu zbytků. Tento systém hospodaření s jídlem je podpořen sociální hierarchií založenou na věku a pohlaví, kdy starší členové rodiny jdou příkladem v minimalizaci plýtvání a mladší je následují. Při stolování se klade důraz na to, aby si člověk vzal jen tolik jídla, kolik může sníst, a neustále se povzbuzuje k tomu, aby jídlo dojedl, přičemž se respektuje úsilí a zdroje, které byly vynaloženy na jeho přípravu. Vietnamská úcta k jídlu přesahuje rámec pouhé obživy; jídlo je považováno za požehnání a prostředek k vyrovnání tělesné teploty pomocí specifických stravovacích praktik zahrnujících "teplé" a "studené" potraviny. Dokonce i estetika jídla, jako je tvar a barva, má symbolický význam. Celkově lze říci, že přístup komunity k jídlu odráží hlubokou úctu ke kulturnímu dědictví a praktickou reakci na udržitelnost životního prostředí a ukazuje model kulturní adaptace a úcty ke zdrojům, který je hluboce propojen s rodinnými a komunitními hodnotami. |
Abstrakt v dalším jazyce: | This research explored how the Vietnamese community in the Czech Republic minimizes food waste through anthropological methods such as informal interviews, semi-structured interviews, and participant observation. The study revealed that respect for food and hospitality are deeply ingrained in Vietnamese culture, passed down through generations and reinforced by historical experiences like famine. This respect is manifested in practices like the ritualistic offering of food to ancestors, which has adapted to include both paternal and maternal lines after migration, highlighting the importance of maintaining cultural traditions even in diaspora. Daily eating habits within the family also play a crucial role in preventing food waste, particularly through the pivotal role of mothers who manage the family's diet and ensure leftovers are consumed. This system of meal management is underpinned by social hierarchies based on age and gender, where older family members lead by example in minimizing waste and younger members follow. Dining practices emphasize taking only as much food as one can eat, with constant encouragement to finish meals fully, respecting the effort and resources that went into the preparation. The Vietnamese regard for food extends beyond mere sustenance; it is seen as a blessing and a means to balance body temperature with specific dietary practices involving "hot" and "cold" foods. Even the aesthetics of food, such as shape and color, carry symbolic importance. Overall, the community's approach to food reflects a profound respect for cultural heritage and a practical response to environmental sustainability, showcasing a model of cultural adaptation and respect for resources that is deeply intertwined with familial and community values. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Vyskytuje se v kolekcích: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSA) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Bakalarska prace - Ngo Tran Thuy An.pdf | Plný text práce | 1,05 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Ngo_BP_posudek_vedouci_2024.pdf | Posudek vedoucího práce | 1,15 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Ngo_BP_posudek_oponent_2024.pdf | Posudek oponenta práce | 932,31 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
NGO_obhajoba_2024.pdf | Průběh obhajoby práce | 247,16 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/55667
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.