Title: Význam lezení ve vývoji dítěte do jednoho roku z pohledu ergoterapeuta
Other Titles: The importance of crawling for development of child up to one year of age from the perspective of an occupational therapist
Authors: Mašková, Bára
Advisor: Zahradnická Ilona, PhDr.
Referee: Ťoupalová Natálie, Mgr.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56242
Keywords: dítě;psychomotorický vývoj;ergoterapie;lezení;odchylka
Keywords in different language: child;motor development;occupational therapy;crawling;variance
Abstract: Bakalářská práce se zabývá problematikou významu lezení ve vývoji dítěte do jed- noho roku z pohledu ergoterapeuta. Teoretická část představuje souhrn psychomotorického vývoje do 12. měsíce s důrazem na fázi lezení u dětí s centrální koordinační poruchou. Dále jsou popsány vývojové odchylky a jejich dopad na psychomotorický vývoj. Praktická část výzkumu se opírá o analýzu zdravotnické dokumentace dětí s centrální koordinační poru- chou a o dotazníkové šetření, jehož respondenti jsou rodiče těchto zkoumaných dětí. Vý- zkum se zabýval možnými nejčastějšími motorickými problémy, které má dítě ve 3 měsících s dopadem na přeskočení fáze. Dále pak společné konstantní odchylky u sledovaných dětí, které nelezly, anebo začaly lézt pozdě a zároveň bylo v rámci práce porovnáno objektivní hodnocení terapeuta se subjektivním hodnocením rodiče ohledně vnímání psychomotoric- kého vývoje dítěte.
Abstract in different language: The bachelor's thesis deals with the issue of the importance of crawling in the deve- lopment of a child by the age of one year from the perspective of an occupational therapist. The theoretical part presents a summary of psychomotor development up to the 12th month of age with an emphasis on the climbing phase of children with central coordination disorder. Developmental deviations and their impact on psychomotor development are also described. The practical part of the research is based on the analysis of the medical documentation of children with central coordination disorder and on a questionnaire survey, the respondents of which are the parents of the examined children. The research was about the possible most common motor problems that a child has at 3 months of age with an impact on skipping a phase. Furthermore, common constant deviations are observed within children who did not climb or started climbing late and at the same time the therapist's objective assessment was compared with the parent's subjective assessment regarding the perception of the child's psy- chomotor development.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KFE)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ba_ra_Mas_kova__ERG_BP.pdfPlný text práce5,06 MBAdobe PDFView/Open
2_OPONENT_POSUDEK_Maskova.pdfPosudek oponenta práce340,38 kBAdobe PDFView/Open
1_BP_VEDOUCI_POSUDEK_ Maskova.pdfPosudek vedoucího práce307,22 kBAdobe PDFView/Open
Maskova.pdfPrůběh obhajoby práce84,9 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56242

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.