Název: Přetrvávající primární reflexy u dětí mladšího školního věku
Další názvy: The persistent primary reflexes in primary school age children
Autoři: Štenglová, Kateřina
Vedoucí práce/školitel: Stašková Šárka, Mgr.
Oponent: Palaščáková Špringrová Ingrid, PhDr. Ph.D.
Datum vydání: 2024
Nakladatel: Západočeská univerzita v Plzni
Typ dokumentu: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56266
Klíčová slova: primární reflexy;mladší školní věk;neuro-vývojová stimulace
Klíčová slova v dalším jazyce: primary reflexes;primary school age;neuro-developmental stimulation
Abstrakt: Tato bakalářská práce se věnuje otázce přetrvávajících primárních reflexů u dětí v mladším školním věku. Teoretickými východisky jsou současné poznatky o primárních reflexech a metodách, které se zabývají jejich inhibicí. S touto problematikou jsou čím dál více spojovány poruchy chování, učení i motoriky, a proto bylo hlavním cílem zjistit, zda se u dětí na běžné základní škole primární reflexy stále objevují, ačkoliv měly být inhibované již v raném dětství. Sledovanou skupinou bylo 32 dětí ve věku od 6 do 7 let. Děti byly testovány na 6 vybraných primárních reflexů, které bývají s touto problematikou nejvíce spojovány. Vývoj a rizikové faktory byly zjišťovány pomocí dotazníkového šetření určeného pro zákonné zástupce dětí. Z výzkumu vyplývá, že u 78 % pozorovaných dětí přetrvává nejméně jeden vyšetřovaný reflex. Zároveň je patrná jistá spojitost přetrvávání primárních reflexů s odchylkami v raném psychomotorickém vývoji. Autorka práce v závěru doporučuje zvyšovat povědomí o této problematice, aplikovat preventivní cvičení v rámci předškolního a primárního vzdělávání a klást větší důraz na prevenci a diagnostiku přetrvávajících primárních reflexů.
Abstrakt v dalším jazyce: This bachelor thesis addresses the issue of persistent primary reflexes in primary school-age children. The theoretical background is the current knowledge about primary reflexes and methods that deal with their inhibition. Behavioural, learning and motor impairments are increasingly associated with this issue and therefore the main aim was to investigate whether primary reflexes still occur in mainstream primary school children, although they should have been inhibited in early childhood. The study group consisted of 32 children aged 6 to 7 years. The children were tested for 6 selected primary reflexes that tend to be most associated with this issue. Developmental and risk factors were ascertained using a questionnaire survey designed for the children's guardians. The research showed that 78 % of the children observed had persistence of at least one reflex under investigation. At the same time, a certain association of the persistence of primary reflexes with deviations in early psychomotor development is evident. The author of the paper concludes by recommending to raise awareness of this issue, to apply preventive exercises in preschool and primary education and to put more emphasis on prevention and diagnosis of persistent primary reflexes.
Práva: Plný text práce je přístupný bez omezení
Vyskytuje se v kolekcích:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KFE)

Soubory připojené k záznamu:
Soubor Popis VelikostFormát 
Stenglova_Katerina_FYT_BP.pdfPlný text práce1,49 MBAdobe PDFZobrazit/otevřít
1_BP_VEDOUCI_POSUDEK Stenglova.pdfPosudek vedoucího práce310,43 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
2_BP_OPONENT_POSUDEK_Stenglova.pdfPosudek oponenta práce357,73 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít
Stenglova.pdfPrůběh obhajoby práce98,21 kBAdobe PDFZobrazit/otevřít


Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam: http://hdl.handle.net/11025/56266

Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.