Title: | Životní cesty mladých lidí s mentálním postižením v období přechodu ze školy do dospělosti. Analýza uplatnění absolventů vybrané střední školy |
Other Titles: | Life journeys of young people with intellectual disabilities in the transition from school to adulthood. Analysis of the lived experience of high school graduates |
Authors: | Jandová, Tereza |
Advisor: | Káňová Šárka, Mgr. Ph.D. |
Referee: | Kaňák Jan, Mgr. Bc. Ph.D. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56289 |
Keywords: | lidé s mentálním postižením;životní cesty;speciálně vzdělávací potřeby;podpůrná opatření;střední škola;dospělost |
Keywords in different language: | people with intellectual disabilities;life paths;special educational needs;support measures;secondary school;adulthood |
Abstract: | Tématem této bakalářské práce je mapování životních cest mladých lidí s mentálním postižením v období přechodu ze školy do dospělosti. Spojila jsem se se střední školou, která vyučuje obory kategorie E, pro provedení výzkumného šetření na jejich žádost. Hlavním cílem bylo "Zjistit, jaké jsou možnosti či meze uplatnění absolventů ze středních škol s obory E pro osoby s mentálním postižením". Pro získání dat jsem oslovila jsem absolventy této školy z let 2019-2023, kterým byla přidělena podpůrná opatření z důvodu mentálního postižení a následně jsem zvolila dvě výzkumné metody - telefonické dotazovaní a polostrukturované rozhovory formou životních příběhů. |
Abstract in different language: | The topic of this bachelor thesis is mapping the life paths of young people with intellectual disabilities during the transition from school to adulthood. I have contacted a secondary school that teaches category E subjects to carry out a research investigation at their request. The main aim was "To find out what are the opportunities or limitations of graduates from secondary schools with E subjects for people with intellectual disabilities". To collect data, I approached the graduates of this school from 2019-2023 who were assigned support measures due to intellectual disability and then I chose two research methods - telephone interviewing and semi-structured interviews in the form of life stories. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Bakalarska prace_Tereza Jandova_ 2024 finalni verze.pdf | Plný text práce | 485,98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Posudek vedouci_BP Jandova_final.pdf | Posudek vedoucího práce | 115,06 kB | Adobe PDF | View/Open |
oponent_Jandova.pdf | Posudek oponenta práce | 181,4 kB | Adobe PDF | View/Open |
JANDOVA_obhajoba.pdf | Průběh obhajoby práce | 109,91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/56289
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.