Title: Les emprunts á l'anglais en classe de FLE
Other Titles: Borrowings from English in the FLE class
Authors: Lisá, Kristýna
Advisor: Mudrochová Radka, doc. Mgr. et Mgr. Ph.D.
Referee: Horová Helena, PhDr. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/56730
Keywords: výpůjčky z angličtiny;anglicismy;francouzština jako cizí jazyk;lexikologie;neologismy;kalque;xenismy;peregrinismy;franglais;korpusová analýza;lingvistické teorie.
Keywords in different language: borrowings from english;french as a foreign language;lexicology;neologisms;calque;xenisms;peregrinisms;franglais;corpus analysis;linguistic theories;teaching french.
Abstract: Tato diplomová práce se zabývá analýzou výpůjček z angličtiny ve výuce FLE (Français Langue Étrang?re). Zaměřuje se především na pojmy související s významem slova výpůjčka z lexikologického hlediska. Jsou zkoumány a definovány různé formy výpůjček, jako jsou neologismy, kalky, xenismy, peregrinismy a franglais. Dále je provedeno srovnání výpůjček v angličtině, francouzštině a češtině, přičemž je zahrnuta analýza typologií. Metodologie je založená na korpusové analýze. Praktická část je vytvořena korpusem a analýzou učebnic pro výuku francouzštiny na různých úrovních. Nakonec je provedena analýza mezi studenty s cílem zhodnotit používání anglických slov ve francouzštině.
Abstract in different language: This thesis examines the analysis of borrowings from English in the FLE (Français Langue Étrang?re). It focuses mainly on concepts related to the meaning of the word borrowing from a lexicological point of view. Different forms of borrowing, such as neologisms, calques, xenisms, peregrinisms and franglais, are explored and defined. The theoretical part mainly discusses borrowings in English and French, including an analysis of linguistic approaches. Theories on the differences between borrowings are also examined. The methodology used is based on corpus analysis and analysis of textbooks for teaching French at different levels. Finally, an analysis of students' use of English words in French is carried out using a questionnaire.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KRO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace kristyna Lisa (6).pdfPlný text práce3 MBAdobe PDFView/Open
Lisa - vedouci.pdfPosudek vedoucího práce1,02 MBAdobe PDFView/Open
Lisa - oponent.pdfPosudek oponenta práce517,71 kBAdobe PDFView/Open
Lisa - obhajoba.pdfPrůběh obhajoby práce234,27 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/56730

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.