Title: | Pokročilé řízení kaskády kotlů |
Other Titles: | Boiler Sequence Advanced Control |
Authors: | Bugoš, Michal |
Advisor: | Balda, Pavel |
Referee: | Sobota, Jaroslav |
Issue Date: | 2014 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/12325 |
Keywords: | HVAC;vytápění;regulace;kotel;spínací poměr;kaskáda kotlů;kriteria spínání kotlů;identifikace systémů;FIT;MRE;zátěž;PI regulace;konečný automat;řídící systém REX |
Keywords in different language: | HVAC;heating;control;boiler;switch-on ration (epsilon);boilers cascade;changeover criteria;system indentification;FIT;MRE;load;PI control;finite-state machine;REX control system |
Abstract: | Tato diplomové práce se zabývá návrhem algoritmu řízení kaskády kotlů. Shrnuje základní informace o způsobech řízení vytápění, ventilace a klimatizace (HVAC), obzvláště pak o způsobech regulace zdrojů tepla a řízení jejich kaskád. Při návrhu je nejprve odvozen matematický model identifikací systému z naměřených dat reálné kotelny. Využita je přechodové analýza a metoda nejmenších čtverců. V rámci tvorby modelu byl diskutován vliv zátěže systému. K tomuto modelu je následně sestaven řídící systém složený z PI regulátoru a automatu pro sekvenční řízení spínání jednotlivých kotlů kaskády. V závěru byl řídící systém ověřen simulací pro různé hodnoty zátěže otopné soustavy. |
Abstract in different language: | This master thesis deals with design of sequence controller of boilers. Summarizes information about control systems for HVAC (Heating, ventilating and air-conditioning), especially about control of boilers and sequence control of boilers.At first, a mathematical model is derived from real heat plant measurements by identification methods. Used are transient response analysis and last square method. With model design a load behavior was discussed. For the model a control system is created. The control system consists of PI controller and finite-state machine for boiler switching control. At the end was controller design verified by simulation for various values of the load. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KKY) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP_Bugos _Michal.pdf | Plný text práce | 5,51 MB | Adobe PDF | View/Open |
Bugos-v.pdf | Posudek vedoucího práce | 2,59 MB | Adobe PDF | View/Open |
Bugos-o.pdf | Posudek oponenta práce | 2,55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Bugos-p.pdf | Průběh obhajoby práce | 1,67 MB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/12325
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.