Title: Role mladšího sourozence v rodině, očekávání a vztahy
Other Titles: The role of younger siblings in the family, expectation and relationships
Authors: Machová, Miluše
Advisor: Pařízková, Alena
Referee: Sitek, Pavel
Issue Date: 2014
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/12686
Keywords: rodina;socializace;sourozenectví;sourozenecká role;genderová role;očekávání
Keywords in different language: family;socialization;sibling;sibling roles;gender roles;expectation
Abstract: Cílem mé práce bylo analyzovat roli mladšího sourozence v rodině a očekávání a vztahy týkající se této role. Má práce je kvalitativním výzkumem. Pracovala jsem s pěti participanty ve věku od 15-ti do 18-ti let. Jejich výběr jsem provedla na základě jejich genderu. Hlavní zjištění práce ukazují, že sourozenecké role jsou jedincům vštěpovány již v brzkém dětství, v rámci procesu socializace.Sourozenecké role jsou velmi důležité pro dětský rozvoj. Navíc se v práci ukázalo, že sourozenecké role ovlivňují každodenní interakce mnoha z nás.
Abstract in different language: The goal of this thesis is to analyze sibling role of younger siblings in the family and expectation and possible consequences of the role. My thesis is a qualitative research. I worked with five participants in age from 15 to 18. I chose them by their gender. Main findings show that sibling roles are taught to us from early childhood in the process of socialization. Sibling roles are very important to child development. Moreover sibling roles interact in our daily life.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSS)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Miluse_Machova_BP_2014.pdfPlný text práce318,79 kBAdobe PDFView/Open
Machova_vedouci.pdfPosudek vedoucího práce116,5 kBAdobe PDFView/Open
Machova_oponent.docPosudek oponenta práce76 kBMicrosoft WordView/Open
Machova.JPGPrůběh obhajoby práce130,57 kBJPEGThumbnail
View/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/12686

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.