Title: | Konstrukce genderové identity u dětí ve školní družině |
Other Titles: | The Construction of Children's Gender Identity in the After-school childcare |
Authors: | Holá, Tereza |
Advisor: | Hasmanová Marhánková Jaroslava, PhDr. Ph.D. |
Referee: | Pařízková Alena, Mgr. Ph.D. |
Issue Date: | 2016 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/24609 |
Keywords: | gender;děti;školní družina;genderová identita;genderové stereotypy |
Keywords in different language: | gender;children;after-school childcare;gender identity;gender stereotypes |
Abstract: | Práce je kvalitativním výzkumem, který má etnografickou povahu. Cílem této práce je náhled na konstrukci genderové identity u dětí ve školní družině. Zároveň se práce věnuje tomu, jakým způsobem děti v prostředí školní družiny tzv. "dělají gender". Zkoumané v tomto prostředí jsou i vychovatelky školní družiny, činnosti, interakce a kolektivy zde vzniklé. Sběr dat proběhl prostřednictvím kombinace několika metod. Práce je rozdělena na teoretickou, metodologickou a analytickou část. Během výzkumu bylo zjištěno, že v procesu tvorby genderové identity jsou děti aktivními jedinci. Přestože oddělení školní družiny působí jako genderově vyvážené, při detailní analýze byla objevena řada faktorů, která mají charakter podporující tradiční pojetí ženského a mužského pohlaví |
Abstract in different language: | The work is a qualitative research with etnographical character. The aim of the thesis is to look construction of children's gender identity in the after-school childcare. At the same time, the work examines how children in an after-school club "doing gender". Studied in this environment are instructors in the after-school childcare, activities, interactions and collectives produced here. The Facts were collected by combination of several methods. The work is divided into theoretical, methodological and analytical part. During my research I have discovered that children, during the process of making gender identity, are active individuals. Even though the department of the after-school childcare seems to be gender balanced, by comprehensive analysis I have discovered several factors which support the traditional concept of male and female sex. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KSS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
DP-Hola_Tereza.pdf | Plný text práce | 1,84 MB | Adobe PDF | View/Open |
Hola Tereza Bc_vedouci.doc | Posudek vedoucího práce | 44 kB | Microsoft Word | View/Open |
hola Tereza Bc.-oponent.pdf | Posudek oponenta práce | 109,96 kB | Adobe PDF | View/Open |
hola.JPG | Průběh obhajoby práce | 138,45 kB | JPEG | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/24609
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.