Title: Počáteční vývoj pravolevé a prostorové orientace v předškolním věku
Other Titles: Initial development of right-left and spatial orientation of children at pre-school age
Authors: Bíbová, Karolína
Advisor: Kocurová Marie, Doc. PaedDr. Ph.D.
Issue Date: 2019
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: bakalářská práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/39258
Keywords: mateřská škola;děti;předškolní věk;pravolevá orientace;prostorová orientace
Keywords in different language: nursery school;children;pre-school age;right-left orientation;spatial orientation
Abstract: Bakalářské práce se zabývá počátečním vývojem pravolevé a prostorové orientace v předškolním věku. Je rozdělena do teoretické a praktické části. Kapitoly teoretické části vysvětlují základní pojmy, činitele, vývoj jak pravolevé, tak prostorové orientace. Dále se zabývají problémy, které mohou vzniknout nedostatečným rozvíjením této oblasti, aktivitami vhodnými pro rozvoj, obsažením pravolevé a prostorové orientace v kurikulárních dokumentech a spojitostí se školní zralostí. Cílem praktické části bylo zjistit, na jaké úrovni je zvolený vzorek dětí předškolního věku s pravolevou a prostorovou orientací, jaké jsou rozdíly mezi určenými věkovými skupinami, jak se děti zlepšily či zhoršily mezi dvěma časovými obdobími a jakým způsobem a jak často rozvíjejí učitelky s dětmi pravolevou a prostorovou orientaci.
Abstract in different language: Bachelor thesis deals with initial development of right-left and spatial orientation of children at pre-school age. The thesis is divided into theoretical and practical part. The chapters of theoretical part explain basic terms, factors and development of right-left and spatial orientation, problems which could be caused by insufficient development of this domain, with activities appropriate for development of right-left and spatial orientation. Next chapters deal with curricular documents and their content and connection between school maturity and right-left and spatial orientation. The goal of practical part was to find out the level of right-left and spatial orientation of chosen sample of pre-school children, the difference between selected groups, how children improved or impair got worse 2 given periods of time and the ways of supporting of right-left and spatial orientation of children at nursery school.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPG)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bakalarska_prace_Bibova_Karolina.pdfPlný text práce2,5 MBAdobe PDFView/Open
Bibova VP.docPosudek vedoucího práce39,5 kBMicrosoft WordView/Open
Bibova OP.docxPosudek oponenta práce25,66 kBMicrosoft Word XMLView/Open
Bibova O018.pdfPrůběh obhajoby práce22,75 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/39258

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.