Title: | Tvorba modulárního interaktivního digitálního dvojčete výrobního \nl{}úseku pro virtuální realitu |
Other Titles: | Development of a Manufacturing Section Modular Interactive Digital Twin for Virtual Reality |
Authors: | Dvořák, Matěj |
Advisor: | Hořejší Petr, Doc. Ing. Ph.D. |
Referee: | Ulrych Zdeněk, Doc. Ing. Ph.D. |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/49318 |
Keywords: | digitální dvojče;digitální stín;virtuální realita;fischertechnik;sériový port;com port;3d model;unity 3d;blender |
Keywords in different language: | digital twin;digital shadow;virtual reality;fischertechnik;serial port;com port;3d model;unity 3d;blender |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá tvorbou modulárního interaktivního digitálního dvojčete vybraného výrobního úseku stavebnice Fischertechnik pro virtuální realitu. První část práce se zaměřuje na teoretický popis pojmů jako jsou Průmysl 4.0, digitální dvojče a softwary vhodné pro tvorbu výstupu této práce. V další části práce je dle zvolených kritérií vybrán nejvhodnější software. Následuje popis tvorby interaktivních digitálních dvojčat ve smyslu 3D modelování v programu Blender a programování jednotlivých částí výrobního úseku v softwaru Unity 3D. Na závěr je popsáno převedení výstupu práce do virtuální reality. Výsledek této práce bude sloužit pro pedagogicko-vědecké účely. |
Abstract in different language: | The thesis deals with the creation of a modular interactive digital twin of a selected production section from the Fischertechnik construction kit for virtual reality. The first part of the thesis focuses on the theoretical description of concepts such as Industry 4.0, digital twin and software suitable for the creation of the output of this thesis. In the next part of the thesis the most suitable software is selected according to the chosen criteria. This is followed by a description of the creation of interactive digital twins in terms of 3D modelling in Blender and the programming of individual parts of the production section in Unity 3D software. Finally, the transfer of the output of the work into virtual reality is described. The result of this work will be used for pedagogical and scientific purposes. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Diplomové práce Theses (KPV) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Matej Dvorak DP.pdf | Plný text práce | 3,93 MB | Adobe PDF | View/Open |
PosudekVedoucihoSTAG.pdf | Posudek vedoucího práce | 48,63 kB | Adobe PDF | View/Open |
PosudekOponentaSTAG.pdf | Posudek oponenta práce | 53,18 kB | Adobe PDF | View/Open |
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdf | Průběh obhajoby práce | 31,85 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/49318
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.