Title: | Fobie dětí v mateřské škole |
Other Titles: | Phobias of children in kindergarten |
Authors: | Tichoňová, Adéla |
Advisor: | Lovasová Vladimíra, Mgr. Ph.D. |
Referee: | Podpera Milan, Mgr. Ph.D. |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/53222 |
Keywords: | emoce;dětské emoce;strach;úzkost a úzkostnost;smutek a deprese |
Keywords in different language: | emotions;children's emotions;fear;anxiety and anxiousness;sadness and depression |
Abstract: | Bakalářská práce se zabývá strachy a úzkostmi u dětí předškolního věku. Tato práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je rozdělena na tři základní části: emoce v předškolním věku, charakteristika poruch emocionality a definování strachu a jeho projevy. V první části jsou vysvětleny pojmy emoce a emocionalita, dále druhy emocí, funkce emocí a specifika emocí v předškolním věku. Druhá část je zaměřena především na charakteristiku poruch emocionality: strach, úzkost a úzkostnost, smutek a deprese. Třetí část je věnována definování strachu, objektům strachu a překonávání strachu. Praktická část se zabývá výzkumem, který se věnuje strachům u dětí předškolního věku. Je zde popsáno, jak se pracovalo s příběhem a jak probíhali rozhovory s dětmi. Především je zde uveden popis průběhu získávání dat, kvalitativní i kvantitativní analýza spontánních výpovědí dětí a souhrn výsledků. |
Abstract in different language: | The bachelor thesis deals with fears and anxieties in preschool children. This thesis is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is divided into three main parts: emotions in preschool, characteristics of emotional disorders and defining fear and its manifestations. In the first part, the concepts of emotion and emotionality are explained, as well as the types of emotions, the functions of emotions and the specifics of emotions in preschool. The second part focuses mainly on the characteristics of emotionality disorders: fear, anxiety and anxiousness, sadness and depression. The third part is devoted to defining fear, objects of fear, and overcoming fear. The practical part deals with research on fears in preschool children. It describes how story work was conducted and how interviews with children were conducted. In particular, there is a description of the process of data collection, qualitative and quantitative analysis of children's spontaneous statements and a summary of the results. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KPS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BP TICHONOVA.pdf | Plný text práce | 1,39 MB | Adobe PDF | View/Open |
Tichonova_vedouci.pdf | Posudek vedoucího práce | 209,54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Tichonova_oponent.pdf | Posudek oponenta práce | 143,28 kB | Adobe PDF | View/Open |
Tichonova_obhajoba.pdf | Průběh obhajoby práce | 294,46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/53222
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.