Title: Udržitelnost a odpovědnost v marketingu destinace Mariánské Lázně
Other Titles: Sustainability and responsibility in destination marketing of Mariánské Lázně
Authors: Dryáková, Kristýna
Advisor: Štumpf Petr, Doc. Ing. Ph.D.
Referee: Mičík Michal, Ing. Ph.D.
Issue Date: 2023
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/54150
Keywords: udržitelnost;odpovědnost;cestovní ruch;marketing destinace;loajální návštěvník;prvonávštěvník;mariánské lázně
Keywords in different language: sustainability;responsibility;tourism;destination marketing;loyal visitor;first-time visitor;mariánské lázně
Abstract: Tato diplomová práce se zabývá tématem udržitelnosti a odpovědnosti v marketingu destinace Mariánské Lázně. Jejím hlavním cílem je identifikovat segment návštěvníků z hlediska frekvence návštěvy, který bude přispívat k udržitelnému rozvoji této destinace. Na základě analýzy navrhnout doporučení či opatření pro tuto destinaci, které povedou k odpovědnému a udržitelnému cestovnímu ruchu a marketingu destinace. Tato práce využívá k analýze dat relevantní internetové zdroje a data získaná prostřednictvím dotazníkového šetření, které bylo provedeno v roce 2021 v destinaci Mariánské Lázně. Analýza dat je provedena základní popisnou statistikou a prostřednictvím statistických testů jako jsou Kruskal-Wallisův test, test významnosti Kendallova koeficientu a Shapiro-Wilkův test, které vyhodnocují výsledky čtyř předem stanovených hypotéz. Výsledky z provedených analýz jsou následně diskutovány s předchozími studiemi a poté jsou představeny návrhy či doporučení pro destinaci Mariánské Lázně, které vedou k udržitelnému a odpovědnému cestovnímu ruchu a marketingu destinace.
Abstract in different language: This thesis focuses on the topic of sustainability and responsibility in the marketing of the destination Mariánské Lázně. Its main goal is to identify visitor segments in terms of visit frequency that will contribute to the sustainable development of this destination. Based on an analysis, recommendations or measures for this destination are proposed, aiming for responsible and sustainable tourism and destination marketing. This work utilizes relevant internet sources and data obtained through a questionnaire survey conducted in 2021 in the Mariánské Lázně destination for data analysis. The data analysis involves basic descriptive statistics and statistical tests such as the Kruskal-Wallis test, the significance test of Kendall's coefficient, and the Shapiro-Wilk test, which evaluate the results of four predetermined hypotheses. The results from the conducted analyses are subsequently discussed in relation to previous studies, and then suggestions or recommendations for the Mariánské Lázně destination are presented, aiming towards sustainable and responsible tourism and destination marketing.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KMO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP Kristyna Dryakova.pdfPlný text práce1,98 MBAdobe PDFView/Open
Dryakova_Kristyna_v.pdfPosudek vedoucího práce124,42 kBAdobe PDFView/Open
DP_Dryakova_o.pdfPosudek oponenta práce123,69 kBAdobe PDFView/Open
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce38,53 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/54150

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.