Title: Šumava pohledem návštěvníků
Other Titles: Šumava from visitor's point of view
Authors: Cafourková, Kateřina
Advisor: Tlučhoř Jan, Ing. Ph.D.
Referee: Janeček Petr, Doc. Ing. Ph.D.
Issue Date: 2024
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/55781
Keywords: cestovní ruch;spokojenost návštěvníků;šumava;dotazníkové šetření;profil návštěvníka
Keywords in different language: tourism;visitor satisfaction;šumava region;questionnaire survey;tourists segmentation
Abstract: Diplomová práce se zaměřuje na hodnocení spokojenosti a profil návštěvníka Šumavy. Cílem diplomové práce je analyzovat profil návštěvníka Šumavy, posoudit spokojenost návštěvníků a sestavit návrh ke zvýšení spokojenosti v dané oblasti. Dílčím cílem je stanovit výzkumné otázky, určit hypotézy a zvolit vhodné metody pro získání dat k sestavení profilu návštěvníka Šumavy. Práce je strukturována do teoretické a praktické části. Teoretická část se věnuje definování základních pojmů souvisejících s cestovním ruchem, destinací, službami, spokojeností, loajalitou a profilem návštěvníka. Praktická část zahrnuje specifikaci sledované lokality, popis primární a sekundární nabídky Šumavy, představení projektu We Love Šumava, prezentaci výsledků dotazníkového průzkumu, sestavení profilu typického návštěvníka a následného vyhotovení návrhu na zlepšení spokojenosti návštěvníků. Data byla sbírána prostřednictvím online dotazníkového šetření, které probíhalo v období od půlky července do půlky září roku 2023. Na základě získaných dat je navrženo opatření s cílem řešit identifikovaný problém. Návrhem je vybudování sociálního zařízení veřejného WC na velkých záchytných a zároveň odlehlých parkovištích mimo územní sídla. Předpokladem realizace projektu je eliminace množství odpadu v lesích, které je též jedním z bodů nespokojenosti návštěvníků.
Abstract in different language: The master's thesis focuses on the evaluation of the satisfaction and profile of visitor to Šumava region. The aim of the master's thesis is to analyze the visitor's profile to Šumava, assess visitor satisfaction, and develop proposals to increase satisfaction in the area. The partial goal is to establish research questions, determine hypotheses, and select appropriate methods to obtain data for compiling the visitor's profile. The thesis is structured into theoretical and practical parts. The theoretical part deals with defining key concepts related to tourism, destinations, services, satisfaction, loyalty and visitor profile. The practical part includes the specification of the study area, description of the primary and secondary offer of Šumava, presentation of the We Love Šumava project, presentation of the results of a questionnaire survey, compilation of a typical visitor profile and subsequent preparation of a proposal for improving visitor satisfaction. The data were collected through an online questionnaire survey, which took place in the period from mid-July to mid-September of 2023. Based on the obtained data, a measure is proposed with the aim of solving the identified problem. The proposal is to build a social facility of public toilets in large catchment and at the same time remote parking lots outside the territorial settlements. The prerequisite for the implementation of the project is the removal of the amount of waste in the forests, which is also one of the points of visitor's dissatisfaction.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KMO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Diplomova prace - Katerina Cafourkova.pdfPlný text práce3,31 MBAdobe PDFView/Open
KMO_vedouci_DP_23_24-Cafourkova-Katerina.pdfPosudek vedoucího práce123,54 kBAdobe PDFView/Open
Katerina_Cafourkova_O.pdfPosudek oponenta práce124,28 kBAdobe PDFView/Open
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdfPrůběh obhajoby práce38,26 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/55781

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.