Title: | Sekundární vypružení osobních podvozků |
Other Titles: | Secondary suspension of passenger chassis |
Authors: | Dvořák, Ondřej |
Advisor: | Kořínek Jiří, Ing. |
Referee: | Ráž Karel, Ing. Ph.D. |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/56713 |
Keywords: | podvozek kolejového vozidla;sekundární vypružení;primární vypružení;dvojkolí;rám podvozku;kolébka;brzdový systém;vozová skříň;tlumiče;kotoučová brzda;šroubovité pružiny |
Keywords in different language: | railway vehicle bogie;secondary suspension;primary suspension;wheelset;bogie frame;bogie bolster;braking system;carbody;dampers;brake disc;helical;springs |
Abstract: | Tato bakalářská práce se zaměřuje na návrh konstrukce podvozku osobního železničního vozu. V provedené rešerši byly ukázány různé provedení sekundárního vypružení osobních vozů. Hlavním cílem bylo vytvořit koncept Jakobsova podvozku. Součástí návrhu je rám podvozku svařované skříňové konstrukce z podélníků a příčníků. Brzdný systém je řešen pomocí kotoučových brzd s vlastním brzdovým válcem a mechanismem. Návrh také obsahuje primární a sekundární vypružení, kde pri-mární vypružení zahrnuje vinuté pružiny a třecí pryžové tlumiče, zatímco sekundární vypružení využíá vinuté pružiny s hydraulickými tlumiči a ojnice se silentbloky. Konečný návrh podvozku byl podpo-řen výpočty hmotností a rozdělení tuhostí, což vedlo k určení základních parametrů vypružení a návrhu pružin pro dané zadání. |
Abstract in different language: | This bachelor's thesis focuses on the design of a bogie for a passenger railway vehicle. The conducted research showcased various implementations of secondary suspension in passenger cars. The main objective was to create a concept for a Jakobs bogie. The design includes a welded box frame construction of the bogie made from longitudinal and transverse beams. The braking system is imple-mented using disc brakes with its own brake cylinder and mechanism. The design also incorporates primary and secondary suspension, where the primary suspension includes coil springs and friction rubber dampers, while the secondary suspension utilizes coil springs with hydraulic dampers and rods with silent blocks. The final bogie design was supported by weight calculations and stiffness distribution, which led to the determination of the basic suspension parameters and the design of springs for the given requirements. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení |
Appears in Collections: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KKS) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
BP_DVORAK.pdf | Plný text práce | 2,71 MB | Adobe PDF | View/Open |
PosudekOponentaSTAG-RazK-227488.pdf | Posudek oponenta práce | 56,13 kB | Adobe PDF | View/Open |
PosudekVedoucihoSTAG-KorinekJ-235444.pdf | Posudek vedoucího práce | 58,32 kB | Adobe PDF | View/Open |
ProtokolSPrubehemObhajobySTAG.pdf | Průběh obhajoby práce | 38,35 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/56713
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.