Title: Pozitivní vliv výtvarné výchovy s prvky arteterapie na rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku
Other Titles: The positive influence of art education with elements of art therapy on personal development of preschool age children
Authors: Švecová, Kateřina
Advisor: Komzáková, Martina
Referee: Uhl Skřivanová, Věra
Issue Date: 2013
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/7319
Keywords: arteterapie;artefiletika;předškolní vzdělávání;humanistický přístup;klíčové kompetence;Rámcový vzdělávací program;vývojová specifika;reflexe;projektová výuka;reflektivní praktik;seberozvoj;sebepoznání;sebeaktualizace
Keywords in different language: art therapy;artephiletics;pre-school education;humanistic approach;key competencies;Framework educational programme;developmental peculiarities;reflexion;project education;reflective practicioner;self-development;self-knowledge;self-updating
Abstract: V mé diplomové práci se věnuji tématu Pozitivní vliv arteterapie na děti předškolního věku. V teoretické části se proto zabývám nejprve vymezením vzájemného vztahu humanisticky orientované arteterapie a předškolního vzdělávání, kdy uvádím možné shody a rozdíly těchto dvou oborů. Dále zjišťuji možnosti integrace humanisticky zaměřené arteterapie do edukačního procesu prostřednictvím artefiletického přístupu. Pro tuto integraci hledám teoretické podklady v oblasti společných obsahů, principů a prostředků. Pro legitimní aplikaci arteterapie skrze artefiletický přístup v předškolním vzdělávání porovnávám nároky přístupů vzhledem k Rámcově vzdělávacímu programu a vývojovým specifikům dětí této věkové kategorie. Výzkumná část je zaměřena na kvalitativní analýzu pedagogické praxe, v níž jsem realizovala artefileticky zaměřený projekt. V rámci něj jsem ověřovala přínos integrace arteterapie skrze artefiletický přístup a zjišťovala jsem podmínky, které ovlivňují možnosti integrace
Abstract in different language: In my diploma thesis I deal with the topic Positive influence of art therapy on pre-school children. Therefore, in the theoretical part I first concentrate on the definition of mutual relationship between humanistically oriented art therapy and pre-school education. I state there possible correspondences and differences between these two branches. Next, I survey the possibilities of integration of humanistically oriented art therapy into the educational process through the artephiletic approach. For this integration I seek theoretical bases in the field of common contents, principles and tools. For legitimate application of art therapy through the artephiletic approach in pre-school education I compare demands of approaches to Framework Educational Programme and particularities of children in this age group. The research part is concentrated on the qualitative analysis of pedagogical practise where I implemented an artephiletically oriented project. I verified there the contribution of art therapy integration through the artephiletic approach and I probed the conditions that influence the integration possibilities.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KVK)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP_Katerina Svecova final.pdfPlný text práce24,78 MBAdobe PDFView/Open
SVECOVA_posudek_vedouci_Komzakova_2013.PDFPosudek vedoucího práce1,95 MBAdobe PDFView/Open
SVECOVA_posudek_oponent_Uhl Skrivanova_2013.PDFPosudek oponenta práce2,26 MBAdobe PDFView/Open
Prubeh obhajoby - Svecova Katerina_2013.PDFPrůběh obhajoby práce1,86 MBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/7319

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.