Title: | Matematický model chlazení spalovacího motoru |
Other Titles: | Mathematical model of engine cooling |
Authors: | Boháč, Pavel |
Advisor: | Tůma, František |
Referee: | Maňásek, Radek |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Západočeská univerzita v Plzni |
Document type: | diplomová práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/7421 |
Keywords: | spalovací motor;dynamika automobilu;primární a sekundární chladicí okruh;výměna tepla;nucené a nenucené chlazení;chladič;termodynamické zákony;PI regulátor;datová a znalostní pole pro regulaci |
Keywords in different language: | combustion engine;car dynamic;primary and secondary cooling system;heat exchange;forced and unforced cooling;cooler;termodynamic laws;PI controller;data fields for control |
Abstract: | Tato diplomová práce se zabývá realizací matematického modelu chladicího systému spalovacího motoru a realizací modelu automobilu, který odpovídá reálnému případu pohybujícího se vozidla v různých provozních situacích. V práci je zprvu rozebráno základní rozdělení chladicích systémů a jejich vlastností. Dále je navržen a realizován model automobilu, který poskytuje dostatečně přesné hodnoty pro následné připojení chladicího systému. Chladicí systém je vytvořen v základním tvaru, tedy se dvěma chladicími okruhy, jedním čerpadlem a termostatem. Pro jednoduchou obsluhu modelu je vytvořeno uživatelské rozhraní s nabídkou různých jízdních situací. Pomocí tohoto uživatelského rozhraní je ověřena funkčnost celkového systému. V neposlední řadě je navrženo a realizováno řízení pro hlavní akční členy chladicího systému. Návrh regulace je proveden pomocí datového pole a PI regulátorů. Výsledný model je opět verifikován simulací. |
Abstract in different language: | This diploma thesis deals with realization of mathematical model of engine cooling system for combustion engine and model of car, which is comparable to case of real moving vehicle in different situations. Thesis analyzed the basic division of cooling-car-systems and their properties. Then model of car is designed and implemented. The model is suitable for subsequent connection with cooling system. The cooling system is created in basic form, it means two main circuits, one water pump and car-thermostat. For easy operation the user interface is desined and implemented. There are scenarios of trip and other operating parameters. Afterwards the whole system is verified by the user interface. At least the control of actuators of cooling system is desined and implemented. Design is done with PI controllers and data fields. After that the whole model is verified again. |
Rights: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Appears in Collections: | Diplomové práce / Theses (KKY) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PavelBohac_DP.pdf | Plný text práce | 7,41 MB | Adobe PDF | View/Open |
bohac-v.pdf | Posudek vedoucího práce | 560,09 kB | Adobe PDF | View/Open |
bohac-o.pdf | Posudek oponenta práce | 387,96 kB | Adobe PDF | View/Open |
bohac-p.pdf | Průběh obhajoby práce | 243,27 kB | Adobe PDF | View/Open |
Please use this identifier to cite or link to this item:
http://hdl.handle.net/11025/7421
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.