Title: Komparace zákaznické zkušenosti mezi vybranými dopravními podniky
Other Titles: Comparison of customer experience among selected transport companies
Authors: Kresa, Zdeněk
Advisor: Tlučhoř Jan, Ing. Ph.D.
Referee: Eger Ludvík, Doc. PaedDr. CSc.
Issue Date: 2019
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: diplomová práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/39300
Keywords: doprava;městská veřejná doprava;zákaznická zkušenost;loajalita;mapa zákaznické zkušenosti
Keywords in different language: transport;public transport;customer experience;loyalty;customer journey map
Abstract: Diplomová práce se zabývá porovnáním zákaznické zkušenosti mezi dopravními podniky v Ostravě, Plzni a Praze. Zkoumány jsou názory mladých cestujících do 26 let věku. Práce nejprve představuje problematiku městské veřejné dopravy a aktuální vývoj. Druhá kapitola práce komplexně představuje koncept zákaznické zkušenosti. Praktická část práce je založena na třífázovém smíšeném výzkumu. Celkem bylo analyzováno 945 odpovědí. Bylo identifikováno 10 faktorů nejvíce ovlivňujících dojmy z využívání městské veřejné dopravy a jejich důležitost. Klíčovou částí práce je porovnání třech českých dopravních podniků. Je zjištěno, že některé faktory zákaznické zkušenosti jsou hodnoceny napříč městy stejně, jiné odlišně. Bylo identifikováno, že největší problémy současné MVD jsou (pohledem mladých cestujících) nepřizpůsobiví cestující (a jejich zápach) a dále vysoká obsazenost vozidel MVD. V práci byla dále zkoumána závislost loajality a zkonstruovaného indexu zákaznické zkušenosti. Analyzována byla dále vybraná kontaktní místa dopravních podniků. Jednotlivým dopravním podnikům jsou na základě výsledků výzkumu udělena doporučení.
Abstract in different language: This master thesis is concentrating on comparison of customer experience among transport companies in cities Ostrava, Prague and Pilsen. The opinions of young travellers under 26 years age are examined. The thesis first introduces problematics of urban public transport and actual development. The second chapter of the thesis comprehensively presents the concept of customer experience. The practical section of thesis is based on three-phase mixed research. Overall 945 responses were analyzed. Ten factors have been identified, which have the greatest impact on experience from urban public transport use. Importance of the factors has been quantified. The key part of the thesis is a comparison of three Czech urban transport companies. It is found that some factors of customer experience are evaluated across cities equally, others are evaluated different. It has been identified that the biggest problems of the current urban public transport are (according to young passengers) inadaptable passengers (and their odor) and high vehicle occupancy. Furthermore, the dependence of loyalty and the constructed customer experience index was investigated. Selected touchpoints of transport companies also were analyzed. Based on results of research, recommendations are given to individual transport companies.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Diplomové práce / Theses (KMO)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DP-Kresa.pdfPlný text práce3,65 MBAdobe PDFView/Open
Kresa_Zdenek_v.pdfPosudek vedoucího práce224,66 kBAdobe PDFView/Open
Kresa_Zdenek_o.pdfPosudek oponenta práce232,35 kBAdobe PDFView/Open
Kresa_Zdenek_p.pdfPrůběh obhajoby práce78,68 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/39300

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.