Title: Etnografie základního školství v ČR ? vytváření představ o ?správném? mužském vzoru
Other Titles: .
Authors: Fárová, Nina
Issue Date: 2020
Publisher: Západočeská univerzita v Plzni
Document type: disertační práce
URI: http://hdl.handle.net/11025/42282
Keywords: učitelé;základní školství;feminizace;maskulinita;genderové hierarchie
Keywords in different language: male teachers;elementary education;feminization;masculinity;gender hierarchies
Abstract: Cílem mé dizertační práce je kriticky zhodnotit debatu o potřebě mužů ve vzdělávání a popsat a vysvětlit fungování genderového řádu v základním školství z hlediska strukturálního z(ne)výhodnění mužů v něm. V etnografickém výzkumu uplatňuji několik metod. Nejvíc informačně bohatý materiál pochází z 21 polostrukturovaných rozhovorů s mnoha různorodými aktéry a aktérkami základního školství. Součástí výzkumu bylo ale také zúčastněné pozorování ve dvou základních školách, analýza mediálních výstupů k tématu mužů ve vzdělávání a analýza politických či strategických dokumentů věnujících se genderové rovnosti ve vzdělávání. Struktura analytické části dizertační práce je rámována třemi rovinami genderového univerza Sandry Harding - genderovým symbolismem, genderovou dělbou práce a individuálními genderovými identitami. Skrze tyto tři roviny jsem popsala, jak jsou představy spojené s muži v základním vzdělávání genderované.
Abstract in different language: The aim of this dissertation is to critically evaluate the perceived need for more male teachers and describe and explain the functioning of the gender order in elementary schools in terms of structural (dis)advantages of men in it. I combined several methods in my ethnographical research. The most information-rich material comes from 21 semi-structured interviews with different actors from elementary education but the research also included participant observation in two elementary schools, an analysis of media outcomes referring to the shortage of male teachers and an analysis of policy documents dealing with gender equality in education. The structure of the analytical part of this dissertation is theoretically informed by the three levels of the gendered universe as presented by Sandra Harding - gender symbolism, gender division of labor and individual gender identities. I focus on each of these three levels in my data to describe how ideas about male teachers in elementary school are gendered.
Rights: Plný text práce je přístupný bez omezení.
Appears in Collections:Disertační práce / Dissertations (KSA)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Farova_dizertacni prace_2019.pdfPlný text práce1,57 MBAdobe PDFView/Open
Farova_zapis o zkousce.pdfPrůběh obhajoby práce604,58 kBAdobe PDFView/Open
Farova_oponent2.pdfPosudek oponenta práce675,44 kBAdobe PDFView/Open


Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/11025/42282

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.