Název: | Etnografie základního školství v ČR ? vytváření představ o ?správném? mužském vzoru |
Další názvy: | . |
Autoři: | Fárová, Nina |
Datum vydání: | 2020 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | disertační práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/42282 |
Klíčová slova: | učitelé;základní školství;feminizace;maskulinita;genderové hierarchie |
Klíčová slova v dalším jazyce: | male teachers;elementary education;feminization;masculinity;gender hierarchies |
Abstrakt: | Cílem mé dizertační práce je kriticky zhodnotit debatu o potřebě mužů ve vzdělávání a popsat a vysvětlit fungování genderového řádu v základním školství z hlediska strukturálního z(ne)výhodnění mužů v něm. V etnografickém výzkumu uplatňuji několik metod. Nejvíc informačně bohatý materiál pochází z 21 polostrukturovaných rozhovorů s mnoha různorodými aktéry a aktérkami základního školství. Součástí výzkumu bylo ale také zúčastněné pozorování ve dvou základních školách, analýza mediálních výstupů k tématu mužů ve vzdělávání a analýza politických či strategických dokumentů věnujících se genderové rovnosti ve vzdělávání. Struktura analytické části dizertační práce je rámována třemi rovinami genderového univerza Sandry Harding - genderovým symbolismem, genderovou dělbou práce a individuálními genderovými identitami. Skrze tyto tři roviny jsem popsala, jak jsou představy spojené s muži v základním vzdělávání genderované. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The aim of this dissertation is to critically evaluate the perceived need for more male teachers and describe and explain the functioning of the gender order in elementary schools in terms of structural (dis)advantages of men in it. I combined several methods in my ethnographical research. The most information-rich material comes from 21 semi-structured interviews with different actors from elementary education but the research also included participant observation in two elementary schools, an analysis of media outcomes referring to the shortage of male teachers and an analysis of policy documents dealing with gender equality in education. The structure of the analytical part of this dissertation is theoretically informed by the three levels of the gendered universe as presented by Sandra Harding - gender symbolism, gender division of labor and individual gender identities. I focus on each of these three levels in my data to describe how ideas about male teachers in elementary school are gendered. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Disertační práce / Dissertations (KSA) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Farova_dizertacni prace_2019.pdf | Plný text práce | 1,57 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Farova_zapis o zkousce.pdf | Průběh obhajoby práce | 604,58 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Farova_oponent2.pdf | Posudek oponenta práce | 675,44 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/42282
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.