Název: | Reprezentace genderu a nerovnost na hudební scéně v České republice |
Další názvy: | Gender representation and inequality in music industry in the Czech Republic |
Autoři: | Bláhová, Andrea |
Vedoucí práce/školitel: | Toušek Ladislav, Mgr. Ph.D. |
Oponent: | Fatková Gabriela, Mgr. Ph.D. |
Datum vydání: | 2020 |
Nakladatel: | Západočeská univerzita v Plzni |
Typ dokumentu: | bakalářská práce |
URI: | http://hdl.handle.net/11025/40836 |
Klíčová slova: | feminismus;feministická antropologie;gender;genderová nerovnost;ženy v hudbě;hudební průmysl;genderová stereotypizace;objektivizace;kvalitativní výzkum |
Klíčová slova v dalším jazyce: | feminism;feminist anthropology;gender;gender inequality;women in music;music industry;gender stereotypes;objectification;qualitative research;content analysis |
Abstrakt: | Hlavním tématem této bakalářské práce je vnímání pozice ženských interpretek na české hudební scéně, konkrétně zda se v tomto prostředí potýkají s mužskou dominancí, objektivizací a genderovou stereotypizací. V teoretické části práce uvádím základní pojmy jako gender a feminismus, jehož vývoj zasazuji do historického kontextu. Vymezuji svou práci vzhledem k feministické antropologii a věnuji se feministické teorii v rámci populární kultury, posilující objektivizaci ženy v hudbě. Dále v práci identifikuji překážky jako steretypizace, objektivizace, sexismus a mužská dominance, se kterými se ženy v hudebním průmyslu setkávají. Následně zmiňuji iniciativy řešící genderovou nerovnost v hudbě působící v České republice. V praktické části se věnuji intepretaci polostrukturovaných rozhovorů, které jsem dělala s osmi českými hudebnicemi aktivními na české hudební scéně. Především jsem se snažila zjistit, zda tyto interpretky zažívají genderovou nerovnost a konkrétně v jakých aspektech. |
Abstrakt v dalším jazyce: | The main topic of this bachelor's thesis is the perception of the position of female performers on the Czech music scene, specifically whether they face male dominance, objectification and gender stereotypes in this environment. In the theoretical part of the thesis, I present basic concepts such as gender and feminism, which development I place in a historical context. I define my work with relation to feminist anthropology and deal with feminist theory within popular culture, strengthening the objectification of women in music, and mention the Riot Grrrl movement. Furthermore, in the work I identify obstacles for instance stereotyping, objectification and sexism and male dominance, which women face in the music industry. I also mention initiatives addressing gender inequality in music in the Czech Republic. In the practical part I deal with the interpretation of semi-structured interviews that I did with eight Czech musicians active on the Czech music scene. Above all, I tried to find out whether these performers experience gender inequality or not and specifically in what aspects. |
Práva: | Plný text práce je přístupný bez omezení. |
Vyskytuje se v kolekcích: | Bakalářské práce / Bachelor´s works (KSA) |
Soubory připojené k záznamu:
Soubor | Popis | Velikost | Formát | |
---|---|---|---|---|
Andrea Blahova - Bakalarska prace.pdf | Plný text práce | 411,43 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Blahova_posudek oponenta_zari 2020.pdf | Posudek oponenta práce | 1,11 MB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Blahova_posudek vedouciho_zari 2020.pdf | Posudek vedoucího práce | 698,4 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Blahova_prubeh obhajoby_zari 2020.pdf | Průběh obhajoby práce | 327,79 kB | Adobe PDF | Zobrazit/otevřít |
Použijte tento identifikátor k citaci nebo jako odkaz na tento záznam:
http://hdl.handle.net/11025/40836
Všechny záznamy v DSpace jsou chráněny autorskými právy, všechna práva vyhrazena.